Ekologiczne paliwo LNG zwiększy swój udział w rynku
05.02.2014

Ekologiczne paliwo LNG zwiększy swój udział w rynku

Sektor paliw LNG dla rynku żeglugowego pokaźnie wzrośnie w najbliższych latach. Wzrost będzie napędzany przede wszystkim przez rosnącą ilość jednostek, które pojawią się w najbliższym czasie na morzach i oceanach. Według prognoz ekspertów z branży paliwowej, do 2025 roku rynek paliw LNG wzrośnie o 3700%!

LNG (Liquefied Natural Gas) jest stosowane jako paliwo do środków transportu już od 1930 roku, ale dopiero w ostatnich latach zaczął rywalizować z tradycyjnym paliwem żeglugowym w transporcie morskim.

Według norweskiego Det Norske Veritas (DNV), do czwartego kwartału 2013 były tylko 83 jednostki pływające, napędzane przez LNG: zarówno takie, które już pływają, oraz takie, które znajduja się jeszcze na deskach kreślarskich na całym świecie. Szacuje się, że globalna sprzedaż paliw płynnych przekroczy 350 mln ton w 2013 roku. Liczba ta może wzrosnąć jeszcze bardziej, gdyż Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), przeforsowała bardziej rygorystyczne wymogi, dotyczące emisji tlenku siarki w obszarach kontroli emisji (ECAS). Regulacje te wejdą w życie w styczniu 2015 roku. Flota LNG na świecie będzie rosła, istnieje więc potrzeba rozbudowy infrastruktury, umożliwiającej tankowanie jednostek. Prognozy wskazują, że aby utrzymać regularny wzrost należy zwiększać podaż średnio o 6% rocznie, czyli w wysokości 72 mln ton paliw w okresie do 2025r.

Komisja Europejska jest gotowa do wspierania znacznych inwestycji w infrastrukturę, umożliwiającą tankowanie LNG we wszystkich 139 największych morskich i śródlądowych portach europejskich. Mimo że Unia Europejska jest liderem w przydzielaniu funduszy oraz promowaniu ekologicznego paliwa, to jednak najwięcej tankowań odbywa się obecnie w regionie Azji i Pacyfiku. Port w Singapurze obecnie notuje jedną piątą światowych ilości tankowań LNG, jest największym wśród 10 najlepszych portów do bunkrowania tego paliwa, a w regionie azjatyckim ma aż 38% udziału w rynku. Z kolei Chiny przodują w usługach bunkrowania na pełnym morzu.

W Polsce obecnie jest realizowana inwestycja terminalu dla skroplonego gazu ziemnego, który będzie częścią gazoportu w Świnoujściu. Armator Polska Żegluga Morska poszukuje stoczni, która wybuduje nowe jednostki, zasilane miedzy innymi paliwem LNG. Niestety nie ma informacji czy nowy gazoport będzie oferował w najbliższym czasie możliwość tankowania dla pływających jednostek. 

Na ten moment statki na Bałtyku tankowane są przez tzw. "ruchome stacje" LNG. W przypadku M/S Viking Grace jest to pływająca barka, należąca do firmy gazowej AGA. Z kolei prom M/S Stavangerfjord, należący do armatora Fjord Line, jest tankowany przez codzienne transporty w cysternach na kołach do portu w Norwegii. 

 

PromySkat


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060