Stena Hollandica i Stena Britannica
Stena Hollandica i Stena Britannica
29.05.2013

120 lat połączenia Hoek van Holland – Harwich

W czerwcu tego roku StenaLine świętuje 120. urodziny trasy, łączącej angielski port Harwich z holenderskim Hoek van Holland. Armator przejął połączenie dopiero 23 lata temu, ale historia samej trasy rozpoczyna się dużo wcześniej.

Na początku była kolej. Pod koniec XIXw. Wielka Kolej Wschodnia (GER) wpadła na pomysł, by rozpocząć rywalizację z konkurencyjnymi firmami oferującymi przeprawy promowe z wybrzeża Kent do Francji i Belgii. Dopełniła więc formalności w kwestii praw do przewożenia towarów i rozpoczęła kursy statkami parowymi do Rotterdamu. Port w Harwich (wówczas Parkeston Quay) istniał już od 1883r., natomiast terminal w Hoek van Holland został otwarty później, w 1893r. – i własnie odtąd możemy mówić o historii połączenia, świętującego w tym roku 120. rocznicę istnienia.

Stacja Wielkiej Kolei Wschodniej w Harwich

Trasa przetrwała dwie wojny światowe, podczas których kursowanie promów przez większość czasu było zawieszone. Bombardowania podczas I wojny światowej spowodowały unicestwienie sześciu z jedenastu operujących statków, a połączenie zostało reaktywowane dopiero w 1919r. Później, prócz operatorów obsługujących trasę przed wojną, pojawili się nowi, wraz z nowymi statkami – w ten sposób oferta przepraw pomiędzy wybrzeżem Kent a Holandią i Belgią została zrekonstruowana.

Niestety, 20 lat później brutalna rzeczywistość II wojny światowej uderzyła w kondycję połączenia równie mocno. Mimo zawieszania kursów jednostek w czasie największego oblężenia, wiele statków zostało zbombardowanych i zatopionych. Po częściowym odbudowaniu floty i zniszczeń w portach, 1 stycznia 1948r. trasa przeszła pod kontrolę Kolei Brytyjskich. Natomiast w 1984r. trasę przejął Sealink, który to 6 lat później został wykupiony przez obecnego armatora - StenaLine.

Pod banderą StenaLine

Zaraz po przejęciu połączenia przez StenaLine było ono obsługiwane przez dwa statki Ro-Ro, i taki stan rzeczy utrzymywał się do 2 czerwca 1997r. Wówczas wprowadzono superszybki prom Stena Discovery wraz z dodatkowym promem cargo, a dwie jednostki kursujące wcześniej między Holandią a Anglią zostały wycofane.

Stena Discovery

Niemal dekadę później, bo w 2006r., StenaLine ogłosiła iż na początku następnego roku Stena Discovery zostanie wymieniona – i tak też się stało. Serwis musiał zostać wstrzymany – głównym powodem były koszty operacyjne jednostki i rywalizacja z liniami lotniczymi.

Później miały nastąpiłć jeszcze dwie zmiany we flocie: w połowie 2007r. do serwisu wprowadzono dwa statki typu Ro-Pax o zwiększonej pojemności: Stena Britannica i Stena Hollandica. Zapotrzebowanie na przeprawy było tak duże, iż armator zmuszony był wydłużyć oba statki do 240m oraz odpowiednio przystosować do przewożenia większej ilości aut i pasażerów.

Ostatnia przemiana nastąpiła w 2010r.: oba statki zostały zastąpione przez nowe tzw. Superferries, ale zdecydowano się nie zmieniać brzemienia ich nazw. Obecnie promy oferują 30% więcej pojemności oraz są to największe na świecie statki typu Ro-Pax. Operują na trasie Hoek van Holland – Harwich do dnia dzisiejszego.

Jako partner armatora StenaLine, współpracujący z nim od długiego czasu, możemy z czystym sumieniem polecić i zaoferować przeprawy promowe na tej trasie. Zapraszamy do bookowania i przeprawiania się promami kursującymi według poniższego rozkładu:

Hoek van Holland – Harwich 14:30

Hoek van Holland – Harwich 22:30 (weekend 21:30)

Harwich – Hoek van Holland 09:00 (niedziela 10:00)

Harwich – Hoek van Holland 23:15

Monika Szeligowska PROMYSKAT

źródło: StenaLine


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060