facebook promyskat
twitter promyskat

Prosto z mostu

Jeśli na trasie, prowadzącej do miejsca rozładunku znajdzie się odcinek, który trzeba przepłynąć, oczywistą opcją wydaje się prom. Otóż nie zawsze! W naszej ofercie znajdą Państwo również mosty, stanowiące alternatywę dla skandynawskich połączeń promowych – często szybszą i wygodniejszą. Jako nasz klient, mają Państwo możliwość dopasowania rodzaju przeprawy do swoich potrzeb: jeśli kierowca potrzebuje przerwy i czasu na posiłek, zwykle wybiera się prom. Jeśli jednak chcą Państwo obniżyć koszty przejazdu oraz nie uzależniać przeprawy od warunków panujących na morzu, kondycji promu i sztywnych godzin odpłynięć – most to najlepszy wybór.

W tym momencie PromySKAT posiada w swojej ofercie dwa skandynawskie mosty: Øresund oraz Storebelt. Obowiązują otwarte bilety o długoterminowej ważności – można zatem bez problemu wykupić przejazd mostem, nawet z dużym wyprzedzeniem. Zachęcamy do zapoznania się z krótką charakterystyką każdego z nich, a następnie - do składania rezerwacji (w tym celu zapraszamy do zakładki Kontakt).

Most Øresund

Most Øresund jest najdłuższą budowlą łączącą dwa państwa na świecie. Jego całkowita długość wynosi 14km; obejmuje most, sztuczną wyspę oraz tunel. Pojazdy, przeprawiające się przez Øresund, poruszają się dwiema dwupasmowymi jezdniami. Do dyspozycji podróżujących pozostają również pociągi, kursujące na dwóch torach kolejowych. Droga biegnąca przez most wchodzi w skład trasy europejskiej E20.

Øresund połączył Malmo i Kopenhagę, spinając brzegi Szwecji i Danii, dokładnie trzynaście lat temu. Przebiega nad Cieśniną Sund; polskie tłumaczenie tej nazwy nie jest do końca trafione, gdyż „sund” znaczy po prostu „cieśnina”. W języku duńskim brzmi ona „Øresund”, czyli „Cieśnina nad Żwirowym Brzegiem”, co choć trochę oddaje specyfikę tego miejsca. Most Øresund, w przeciągu 13 lat działalności, umożliwił wielu Duńczykom i Szwedom znalezienie pracy, a nawet osiedlenie się po przeciwległej stronie cieśniny.

Most Storebelt

Ten most łączy dwie duńskie wyspy: Nyborg i Korsør. W 1998r. zastąpił przeprawę promową, która do tej pory była jedyną możliwością przedostania się z jednej wyspy na drugą. Prom płynął ok., 90min, natomiast pokonanie tego mostu o średniej długości 17km, zajmuje obecnie 10-15min.

Dania, oprócz klocków Lego, jest znana na świecie właśnie z mostów – w kraju usytuowanym na wyspach są one koniecznością. Storebelt przebiega nad cieśniną Wielki Bełt i stanowi wschodnią część „Połączenia Duży Bełt”, na które składają się trzy mosty oraz tunel kolejowy. W dziedzinie mostów postęp techniczny określa się na podstawie długości przęsła – im dłuższe, tym lepszy technicznie most. W przypadku Storebelt’a, który jest mostem wiszącym, długość ta wynosi 1624m. Plasuje go to w czołówce najwyższych mostów na świecie: dla porównania, główne przęsło mostu Golden Gate w San Francisco mierzy 1280m.