Nowy prom na trasę Calais-Dover coraz bliżej
W chińskiej stoczni Weihai odbyła się uroczystość wodowania nowego promu dla DFDS. Najnowszy statek, który w niedalekiej przyszłości zasili flotę duńskiego armatora, przeznaczony będzie do obsługi połączenia Dover-Calais. Wprowadzenie tej jednostki będzie oznaczało zupełnie nową jakość na tej jednej z najważniejszych europejskich tras promowych. Statek będzie miał 214 metry długości i będzie najdłuższą jednostką wykonującą przeprawy w obrębie kanału La Manche. Na pokład zabierze 1000 pasażerów, będzie też dysponował linią ładunkową mierzącą 3100 metrów. Prom powstaje w chińskich zakładach na zamówienie Stena RoRo (jest to statek klasy E-Flexer). DFDS wyczarteruje go od szwedzkiego giganta na 10 lat. Côte d'Opale – bo taką nazwę będzie nosił - ma wejść do serwisu w czerwcu przyszłego roku.
Stena Lagan będzie dłuższa, ale później
Już od jakiegoś czasu wiemy, że należący do Stena Line prom Stena Lagan, który do niedawna obsługiwał połączenia na Morzu Irlandzkim, odmieni swoje oblicze. Prace modernizacyjne zostaną na nim przeprowadzone w tureckiej stoczni Sedef w Tuzli. Stanie się to jednak później, niż pierwotnie przewidywano. Jednostka opuściła właśnie stocznię, w której przeprowadzone miały zostać prace modernizacyjne i zawitała do Pireusu. Krótko potem przewoźnik potwierdził, że proces wydłużenia, który pozwoli na znaczące zwiększenie powierzchni ładunkowej i optymalizację operacji, przesunie się w czasie. Przypomnijmy, że w trakcie remontu Stena Lagan zostanie przecięta, a następnie wzmogacona o dodatkowy, 36-metrowy segment.
Wielka Brytania zwiększa środki na utrzymanie kluczowych połączeń
Władze Wielkiej Brytanii podjęły decyzję o zwiększeniu środków pomocowych, które przeznaczone zostaną na utrzymanie kluczowych dla bezpieczeństwa dostaw połączeń promowych. Rząd poinformował, że nowa transza o wartości 35 milionów funtów zostanie przeznaczona na 15 newralgicznych serwisów promowych z/do Wielkiej Brytanii (obsługiwanych przez Stena Line, P&O Ferries, DFDS, Seatruck Ferries oraz Brittany Ferries), a także na zasilenie Eurotunelu (kolejowe połączenia towarowe). Przed kilkoma tygodniami, podobny, warty 27,5 miliona funtów pakiet, został przekazany na utrzymanie strategicznych połączeń służących do przewozu ładunków pomiędzy Wielką Brytanią a Irlandią Północną (dotacja w wysokości 17 milionów funtów), a także Isles of Scilly i Isles of Wight (10,5 miliona funtów) .
W Tallink życie powoli wraca do normy
Grupa Tallink powoli przywraca połączenia, które wczesniej zostały zawieszone ze względu na ograniczenia wywołane przez pandemię. Od niedzieli, 24 maja armator zaczął zwiększać liczbę kursów na jednej z najważniejszych tras w swojej siatce połączeń, czyli linii Tallinn-Helsinki. Zwiększona liczba kursów na tej trasie zostanie zapewniona przez prom Star, który będzie kursował w poniedziałki (w sumie dwie przeprawy dziennie w obu kierunkach), czwartki (jedna przeprawa dziennie z Helsinek do Tallinna), piątki (cztery kursy dzinnie; dwa do Helsinek i dwa do Tallinna) oraz w niedziele (trzy kursy; dwa do Helsinek i jeden do Tallinna). Harmonogram kursów wykonywanych przez prom Megastar pozostaje na razie niezmieniony. Armator poinformował, że zwiększona liczba kursów stanowi odpowiedź na większe rynkowe zapotrzebowanie przy konieczności zachowania reżimu sanitarnego.
Jaka przyszłość przed Unity Line?
Według pojawiającychs się pogłosek, Polska Żegluga Morska rozważa sprzedaż znajdującego się w Szczecinie kompleksu Pazim (w jego skład wchodzi m.in. biurowiec i centrum handlowe). Środki ze sprzedaży miałyby zostać przeznaczone na ratowanie PŻM (udziałowiec w Unity Line). Jak powiedział w rozmowie z „Głosem Szczecińskim” Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej, firma ma kłopoty m.in. ze względu na trudną sytuację na rynku przewozów, a sprzedaż budynku mogłaby poprawić jej kondycję. Do spekulacji tych odniósł się rzecznik PŻM, który jednak stwierdził, że sprzedaż budynku nie jest rozważana, a równocześnie podkreślił, że płynność finansowa firmy nie jest zagrożona. Sam Rafał Zahorski poinformował także, że znane są już plany wydzielenia spółki promowej Unity Line i przeniesienia jej do spółki Polskie Promy.
Źródło: Stena RoRo, DFDS, Sedef Shipyard, Kent Online, Tallink, Głos Szczeciński