Nowy prom dla Fred. Olsen Express już jest
Stocznia Austal dostarczyła hiszpańskiej firmie Fred. Olsen Express supernowoczesny prom. Bajmar Express, bo taką nazwę nosi statek, zamówiona została w 2017 r. i jest jedną z dwóch zakontraktowanych wówczas jednostek. Bajamar Express może zabrać na swój pokład 1100 pasażerów i 276 pojazdów osobowych. Dostarczony trimaran może się poruszać z prędkością 37 węzłów (68 km/h). Teraz Fred. Olsen Express czeka na dostawę drugiego zamówionego przed trzema laty promu – Banaderos Express powinien dołączyć do floty hiszpańskiego armatora w połowie przyszłego roku. Fred. Olsen Express to przewoźnik, który specjalizuje się w obsłudze połączeń na Wyspy Kanaryjskie.
Więcej nowoczesnych jednostek na europejskich wodach
Warto odnotować, że w ostatnich dniach nowe promy odebrali też inni europejscy przewoźnicy. Norweski przewoźnik The Fjords dołączył do swojej floty kolejną, futurystyczną jednostkę – Legacy of The Fjords - która jeszcze w tym tygodniu wejdzie do służby na trasie Flåm-Nærøyfjorden. Jest to w pełni elektryczny prom, który może przyjąć na pokład 400 pasażerów. Promy pływające dla firmy The Fjords mogą się pochwalić niezwykłym, oryginalnym wyglądem. Nowy, 42-metrowy statek także zaskakuje nietuzinkowym designem, przypominając pod tym względem inny dostarczony w ostatnich latach statek - Vision of the Fjords. W ostatnich dniach nowe promy pojawiły się też w Kopenhadze. Pięć 23-metrowych jednostek, zbudowanych w zakładach Damen i dostarczonych do spółki Arriva, to także statki „zero emission”, zasilane wyłącznie napędem elektrycznym.
Rozpoczyna się budowa nowej jednostki dla Molslinjen
W czasie, gdy we Fred. Olsen Express i The Fjords cieszą się już z nowych nabytków, w Molslinjen panują równie radosne nastroje, ale związane z początkiem budowy nowej jednostki. Statek dla tego duńskiego operatora także zostanie zbudowany w zakładach Austal, ale w oddziale na Filipinach, gdzie odbyło się właśnie pierwsze cięcie blach. Prace przy budowie katamaranu Express 5 potrwają do wiosny 2022 r. W momencie dostawy będzie on zaś największą jednostką tego typu na świecie – na pokład przyjmie 1610 pasażerów oraz 450 pojazdów na dwóch pokładach. Molslinjen będzie go eksploatować pod marką Bornholmslinjen na trasie Rønne-Ystad.
DFDS wznawia połączenia
Firma DFDS przywróciła jedno z flagowych połączeń w swojej siatce. Chodzi o linię Amsterdam-Newcastle, które było czasowo zawieszone. Ruch na tej trasie został ograniczony w marcu ze względu na pandemię COVID-19. Popularny serwis, łączący Anglię z Holandią, będzie realizowany oczywiście zgodnie ze nowymi wytycznymi sanitarnymi, mającymi ograniczyć ryzyko potencjalnej infekcji. Pierwsze połączenie po reaktywacji ma zostać zrealizowane w czwartek, 16 lipca. Dodatkowo DFDS wznowiło obsługę pasażerów na trasach przez kanał La Manche. Urlopowicze mogą już korzystać z serwisów: Calais-Dunkierka, Calais-Dover oraz Newhaven-Dieppe.
Coraz bliżej serwisu promowego pomiędzy Grecją a Cyprem
Cypryjskie Ministerstwo Żeglugi poinformowało o tym, że plany uruchomienia połączenia promowego pomiędzy Cyprem a Grecją są coraz bliżej realizacji. Wiadomość ta została przekazana niedługo po wydaniu przez urzędników unijnych zgody na dotowanie takiego serwisu ze środków publicznych. Pomoc państwa miałaby wynosić maksymalnie 6 milionów euro rocznie. Nowy serwis miałby być obsługiwany przez jednostkę typu ro-pax. Przeprawa miałaby zajmować 16 godzin. Regularny serwis promowy pomiędzy Cyprem a Grecją funkcjonował ostatni raz 20 lat temu.
Źródło: Travel Weekly, The Northern Echo, DFDS, Fred. Olsen Express, Molslinjen, Greek Rerporter