Nawet w tak trudnych czasach Grimaldi Group nie zwalnia tempa, gdy chodzi o inwestycje. Na zdjęciu zbudowany w 2009 r. statek Grande Ghana.
Nawet w tak trudnych czasach Grimaldi Group nie zwalnia tempa, gdy chodzi o inwestycje. Na zdjęciu zbudowany w 2009 r. statek Grande Ghana. Grimaldi Lines
01.03.2021

Podsumowanie tygodnia 9/2021, a w nim m.in.: o wielkiej inwestycji Grimaldi Group

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o dużym zamówieniu grupy Grimaldi, która podpisała właśnie umowę na sześć nowych wielofunkcyjnych jednostek ro-ro.

 

Fjord Line odbiera nowy prom

W filipińskim oddziale stoczni Austal odbyły się oficjalne odbiory nowego katamaranu dla Fjord Line. To jednostka Fjord FSTR, która ma 109 m długości, a na swoim pokładzie pomieści 1200 pasażerów oraz 400 pojazdów osobowych (lub, w różnych kombinacjach, do 30 pojazdów ciężarowych, w zależności od liczby pojazdów osobowych znajdujących się na pokładzie). Oznacza to, że nowy nabytek ma znacznie większe możliwości od zbudowanego w 1998 r. i eksploatowanego przez Fjord Line katamaranu Fjord Cat, który mógł przewieźć do 900 osób i 240 pojazdów osobowych. Fjord FSTR rozwijać prędkość do 37 węzłów (69 km/h), a dystans z Filipin do Europy pokona, korzystając z własnych silników. Przeprawa zajmie ok. 2 tygodni. Największy katamaran zbudowany do tej pory przez filipińską stocznię Austal na wyspie Cebu będzie na co dzień obsługiwał połączenie Kristiansand-Hirtshals.

 

Coraz bliżej nowego promu dla Molslinjen. To będzie olbrzym

Wspomniany Fjord FSTR będzie dzierżył miano największego katamaranu zbudowanego przez filipiński Austal tylko przez chwilę. W tych samych zakładach trwa bowiem budowa promu dla Molslinjen. To Express 5, który stanie się największym katamaranem zbudowanym przez jakikolwiek zakład należący do Austal i największym promem dużych prędkości na świecie. Rekordzista pomieści 1610 pasażerów oraz 451 pojazdów osobowych. Będzie miał 115 m długości. Budowa tego statku trwa od lipca 2020 i zająć ma w sumie dwa lata. Wiele osób nie może się już doczekać inauguracji, dlatego Molslinjen uruchomiło właśnie specjalny serwis, za pośrednictwem którego śledzić można postępy związane z powstawaniem jednostki. "Jest wielu promowych entuzjastów i dostajemy mnóstwo pytań dotyczących konstrukcji. Budowę pilnie śledzą też oczywiście ludzie z Bornholmu, którzy będą mieli przyjemność z niego skorzystać już wiosną 2022 r." - powiedział Carsten Jensen, dyrektor Molslinjen. Po zakończeniu prac Express 5 będzie pod marką Bornholmslinjen obsługiwał połączenie Rønne-Ystad.

 

Olbrzymie zamówienie Grimaldi Lines

Trudne czasy, w których biznes podlega dyktatowi koronawirusa, nie zahamował inwestycji. Grimaldi Group zamówiła właśnie sześć nowych statków! Powstaną one w stoczni Hyundai Mipo w Korei Południowej. Dzięki podpisanemu właśnie kontraktowi we flocie włoskiego giganta pojawi się nowy typ statków – G5. Będą one stanowiły rozwinięcie dotychczasowej serii G4 (dostarczone w latach 2014-2015). Każda z nowych wielofunkcyjnych jednostek ro-ro będzie miała 250 m długości, a i będzie dysponowała pasem ładunkowym od długości 4700 m dla ładunków tocznych, 2500 CEU (Car Equivalent Unit – wskaźnik dotyczący możliwości przewozu samochodów) i 2000 TEU. Wartość kontraktu przekracza 500 mln dolarów, a dostawy pierwszych gotowych statków przewidziano na 2023 r. Statki zostaną wyprodukowane zgodnie z najnowszymi wymogami dotyczącymi poziomu emisji (spełniać będą normę Tier III). Poziom emisji CO2 w przeliczeniu na tonę transportowanego ładunku zmniejszy się w ich przypadku o 43 proc. w porównaniu z serią G4.

 

Największy elektryczny prom samochodowy już działa

W poniedziałek, 1 marca na trasie Moss-Horten zadebiutuje prom Bastø Electric. Pływający w barwach Bastø Fosen i zbudowany w Turcji statek będzie największym w pełni elektrycznym promem samochodowym świata. Nowoczesna jednostka ma 139 m długości, a na pokład zabiera 200 pojazdów osobowych lub 24 ciężarowe, a także 600 pasażerów. Statek korzysta z baterii o pojemności 4,300 kWh. Na wspomnianej trasie będzie wykonywać 20-24 kursy dziennie. Bastø Electric jest pierwszym z serii trzech promów elektrycznych, które powstają dla Bastø Fosen, a które przeznaczone będą do obsługi serwisu w zatoce Oslofjorden. Z połączenia Morten-Hoss korzysta 3,8 mln pasażerów rocznie i przewożonych jest 1,8 mln pojazdów osobowych. Norwegia i działające tam firmy promowe kładą duży nacisk na elektryfikację. Do końca roku po tamtejszych wodach poruszać się będzie już ok. 70 takich zeroemisyjnych jednostek.

 

Czasowe zmiany na trasie Grenaa-Halmstad

Stena Line wprowadza chwilowe zmiany we flocie na trasie Grenaa-Halmstad. Ze względu na zaplanowany przegląd, który czeka na prom Stena Nautica, na linii łączącej Danię i Szwecję pojawi się prom Stena Vinga. Przetasowania wchodzą w życie 28 lutego i potrwają do 11 marca. W czasie postoju w stoczni w Landskronie Stena Nautica przejdzie inspekcję; przeprowadzone zostaną na niej też prace konserwacyjne i malarskie. Według planu, na trasę powinna powrócić 11 marca. Do tego czasu zastępstwo pełnić będzie zbudowana w 2005 r. Stena Vinga, czyli prom pozyskany przez Stena Line od firmy Færgen w 2018 r. Jednostka ta przez lata obsługiwała pod nazwą Hammerodde połączenia na Bornholm (pod marką BornholmerFærgen). Teraz zwykle pełni służbę na trasie Frederikshavn-Göteborg. Połączenie Grenaa-Halmstad pojawiło się w ofercie Stena Line rok temu i zastąpiło trasę Grenaa-Varberg.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Fjord Line, Austal, Molslinjen, Grimaldi Group, Bastø Fosen, Stena Line


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060