Stena Voyager operował pod banderą StenyLine na trasie Belfast – Stranraer w latach 1996 – 2011. Był unikalny wśród statków klasy HSS (High Speed Ship); przewiózł pasażerów i ich samochody między Północną Irlandią a Szkocją ponad 45 tys. razy.
Wprowadzenie serii promów HSS zrewolucjonizowało oblicze branży promowej. Z maksymalną prędkością 40 węzłów i możliwością pomieszczenia 375 pojazdów, Stena Voyager i pozostałe statki tego typu stały się hitem w ofercie armatora.
Michael McGrath, Dyrektor Operacyjny StenyLine, powiedział: „Niestety, rosnące koszty utrzymania promu stały się zbyt wysokie. Kiedy Voyager został wprowadzony do użytku, baryłka ropy kosztowała około 20$; teraz jej cena wynosi ok. 110$. Biorąc pod uwagę statek, który ma tak wysokie zużycie paliwa jak Stena Voyager, jest to po prostu nierentowne.”
Stena Voyager zostanie przetransportowany do stoczni Öresundsvarvet w szwedzkiej Landskronie. „Wszystkie jego części będą poddane recyklingowi, na tyle na ile to możliwe” – potwierdził armator.
Staffan Persson, Dyrektor Zarządzający Stena Recycling, stwierdził: „Recykling dużych ilości aluminium, który przeważa w budowie statku Stena Voyager, pozwoli uniknąć emisji ok. 150 ton dwutlenku węgla. Metal natomiast będzie mógł zostać przetopiony i użyty w produkcji części samochodowych lub mebli.”
M.S. PROMYSKAT