Attica Group
Attica Group
08.08.2023

Przegląd promowy 29/2023, a w nim m.in.: dwaj greccy giganci łączą siły

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o fuzji dwóch popularnych greckich armatorów – ANEK Lines i Attica Group.

 

Najnowszy nabytek Condor Ferries na trasie

W ubiegłym trasie do Portsouth zawinął najnowszy prom, który zasilił flotę Condor Ferries. To statek Condor Islander, który wpłynął do popularnego angielskiego portu w ramach realizowanych właśnie testów. Statek został pozyskany z Nowej Zelandii w kwietniu br. (pływał w barwach firmy StraitNZ). 124-metrowa jednostka może zabrać na pokład 400 pasażerów i posiada pas ładunkowy o długości 1286 m. W Europie na regularnej trasie Condor Islander zadebiutuje tej jesieni. Będzie obsługiwał połączenia pomiędzy Portsmouth a Wyspami Normandzkimi. Korzenie firmy Condor Ferries sięgają 1964 r. Firma oferuje przewozy promowe pomiędzy Wielką Brytanią, Francją oraz Wyspami Normandzkimi - Jersey i Guernsey

 

Kolejny prom Tallink przejdzie modernizację

Należący do estońskiej firmy Tallink prom Baltic Queen już wkrótce trafi do suchego doku. W ich trakcie zostanie poddany konserwacji. Przewidziano prace związane z czyszczeniem kadłuba. Wymienione zostaną też śruby napędowe. To powinno wpłynąć na zwiększenie prędkości jednostki, a także na poprawę jej energooszczędności (po zabiegu zużycie paliwa ma się zmniejszyć o 10-13 proc.). Odnowiona ma zostać także przestrzeń pasażerska na statku. Wyremontowane zostaną łazienki w kabinach; w wielu miejscach wymienione zostaną podłogi. Całkowicie przebudowana zostanie restauracja Grill House. W związku z zaplanowanymi pracami ro-pax będzie wyłączony z eksploatacji od 3 do 15 września. Remont przeprowadzony zostanie w zakładach BLRT w fińskim Naantali.

 

Rekordowe lato dla Wasaline

Takie informacje bardzo cieszą, pokazując, że branża promowa bardzo szybko wychodzi na prostą po kryzysowym, pandemicznym okresie. Popularna Wasaline odnotowuje rekordowe wyniki w trakcie tegorocznego sezonu letniego. Fiński operator specjalizujący się w przewozach na trasie Vaasa-Umeå, obsłużył w lipcu br. 67 029 pasażerów (wzrost o 7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego). Z kolei od stycznia do lipca br. wzrost liczby pasażerów wynosi 12,5 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Do 17 625 wzrosła nastomiast w lipcu 2023 r. liczba przetransportowanych pojazdów osobowych (rok temu było to 15,1 tysiąca). Nieco słabsze są dane dotyczące przewozu frachtu (26 188 m ładunków w lipcu 2023 r. w porównaniu z 30 602 m przed rokiem). To jednak nie zakłóciło radości przedstawicieli firmy. „Jesteśmy bardzo zadowoleni, gdy chodzi o dotychczasowe letnie wyniki, a status dotychczasowych rezerwacji na sierpień wygląda równie obiecująco” - powiedział Peter Ståhlberg z Wasaline.

 

Pływał dla europejskich potentatów. Będzie służył na Bliskim Wschodzie

Firma Seatruck Ferries pozbyła się jednego ze statków. Flota przewoźnika uszczupliła się o jednostkę Seatruck Pennant. Zbudowany w 2009 r. w Hiszpanii prom towarowy kursował do tej pory, na podstawie umów czarteru, m.in. dla P&O Ferries oraz Stena Line. Statek będzie teraz pływał pod nową nazwą i inną flagą. Cypryjska bandera została zmieniona na jordańską, a imię (zostało zmienione na Ur) nawiązuje do nazwy starożytnego miasta w południowej Mezopotamii. Seatruck Pennant ma 142 m długości i 23 m szerokości; rozwija prędkość 22 węzłów. Na jego pokładzie mieści się 120 naczep.

 

Decyzja zapadła. Dwóch potentatów branży promowej łączy się

Greckie firmy Attica oraz ANEK Lines łączą się. Jest to możliwe dzięki ogłoszonej właśnie pozytywnej decyzji urzędu antymonopolowego. Cała procedura ma zostać sfinalizowana jeszcze w tym roku – ma się to stać do listopada. Obie firmy należą do najważniejszych graczy, jeśli chodzi o obsługę połączeń promowych w Grecji. Decyzja, która właśnie zapadła, jest szczególnie ważna dla ANEK Lines. Firma borykała się ostatnio z poważnymi problemami finansowymi. Attica Group przejmie należący do ANEK Lines dług w wysokości 80 mln euro. Udziałowcy ANEK Lines mogą liczyć na 11,5 proc. udziałów w przedsięwzięciu. Oficjalna decyzja ma zostać ogłoszona w najbliższych dniach. Rozwojowi sytuacji bacznie przyglądają się przedstawiciele Seajets i Grimaldi Group, które intensywnie działają w obszarze Morza Egejskiego. Attica Group ma w swoim portfolio takie marki, jak: Blue Star Ferries, Superfast Ferries czy Hellenic Seaways.

 

Ciężarówką już nie powyprzedzasz

W życie weszły już nowe przepisy, które nakładają nowe ograniczenia dla poruszających się autostradami i częścią dróg szybkiego ruchu kierowców ciężarówek. Zgodnie z nowymi regulacjami, od 1 lipca poruszając się autostradą albo drogą ekspresową, posiadającą dwa pasy ruchu w jednym kierunku, kierowcy ciężarówek nie będą mogli dokonać manewru wyprzedzania. Za złamanie tego przepisu grozić będzie mandat w wysokości 1 tys. PLN lub 2 tys. PLN w warunkach recydywy. To nie koniec. W sytuacji, kiedy kierowca ciężarówki znajdzie się na drodze szybkiego ruchu o więcej niż dwóch pasach w danym kierunku, będzie mógł poruszać się jedynie dwoma pasami znajdującymi się bliżej prawej krawędzi jezdni. Niezastosowanie się do tej reguły może skutkować nałożeniem mandatu w wysokości 500 PLN. Co ciekawe, zasady te będą obowiązywać nie tylko kierowców ciężarówek, ale też kierowców zespołu pojazdów (np. pojazd osobowy z przyczepą), którego długość przekracza 7 m. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Condor Ferries, Tallink, Wasaline, ANEK Lines, Attica Group, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060