Miesiąc temu Almeria przedstawiła trzy różne koncepcje, dotyczące transportu warzyw i owoców do Włoch, Holandii i Wielkiej Brytanii. Podstawą każdego z nich jest tzw. śródziemnomorska i atlantycka „morska autostrada”, która ma choć w pewnej części zastąpić transport drogowy, skierowana na porty w północnym rejonie Morza Tyrreńskiego (przede wszystkim Livorno, ewentualnie Genua lub Savona). Ze względu na rodzaj produktów, na których bazowałby handel (warzywa i owoce), jego charakter byłby w dużej mierze sezonowy. Finalnie tylko trzy przedsiębiorstwa przystąpiły do porozumienia z Almerią: Grimaldi Lines, Alveis Shipping z Hiszpanii oraz Southampton Fruit Handling Ltd z Wielkiej Brytanii.
Na ostatnim Mare Forum w Rzymie, Manuel Grimaldi zobrazował kluczowe znaczenie Hiszpanii dla grupy Grimaldi; kraj ten jest obsługiwany przez 5-6 statków armatora. Jednak północna część basenu Morza Środziemnego nie była jedynym tematem poruszonym na spotkaniu. Mówiąc o scenariuszu, jaki jest przygotowywany na przyszłe lata dla połączeń funkcjonujących w tym regionie, przyszły przewodniczący Stowarzyszenia Armatorów Włoskich Confitarma powiedział: „pomimo faktu, że obecne zapotrzebowanie na transport jest raczej nikłe, Północna Afryka definitywnie stanowi przyszłość i szansę dla rynku europejskiego”.
Grimaldi głęboko wierzy, że handel z państwami północno-zachodniej Afryki (Maroko, Tunezja, Egipt i Libia) w krótkim czasie przyniesie wymierne korzyści. Odnosząc się do portów w Genui, Savonie i Neapolu, Grimaldi jeszcze raz zaznaczyło jak często ich statki muszą korzystać z mniejszych portów, co niekorzystnie wpływa na późniejsze procesy załadunku i rozładunku. Dzieje się tak przez kartele portowe, które narzucają zbyt wysokie koszty za swoje usługi – przez co armatorzy zmuszeni są do znajdowania alternatywnych przystani.
Co do dalszych inwestycji, po zleceniu wybudowania dziesięciu statków Ro-Ro oraz podpisaniu umowy kupna na sześć promów tego rodzaju (wartych ponad 1 bilion dolarów) w 2012r., armator zasugerował iż obecnie prowadzi się negocjacje w sprawie kolejnych aktów zakupu.
M.S. PROMYSKAT