Decyzja urzędu nakłada na gminę Sandefjord obowiązek rozdzielenia w roku 2014 terminów rejsów pomiędzy firmy Color Line a Fjord Line w oparciu o przejrzyste, neutralne i niedyskryminujące zasady. Uznano także argumenty firmy Fjord Line, że w roku 2014 nie zapewniono firmie Color Line „konkretnych godzin żeglugi” ani „określonej liczby połączeń”, w związku z czym należy doprowadzić do uczciwego podziału między armatorami.

W styczniu 2012 roku firma Fjord Line ogłosiła zamiar rozpoczęcia żeglugi promowej w zakresie transportu towarowego i osobowego pomiędzy Sandefjord i Strømstad, czyli na akwenie obejmującym zewnętrzną część Oslofjordu. Color Line i wcześniejsza firma Scandi Line przez 26 lat były jedynymi operatorami działającymi na linii Sandefjord – Strømstad. Przez większą część roku firma Color Line oferuje cztery kursy dziennie. Na tym odcinku podróżuje ponad 1,2 miliona pasażerów w ciągu roku. Od maja 2014 roku firma Fjord Line będzie oferować na trasie Sandefjord – Strømstad dwa kursy dziennie, obsługiwane przez zmodernizowane, nowoczesne promy. Gdy w mediach pojawiła się nieoficjalna informacja o możliwości wejścia Fjord Line na tę linię, firma Color Line zmieniła w roku 2012 swój rozkład – pierwsze wyjście z Sandefjord przeniosła z godziny 7.00 na 8.00 i wydłużyła czas podróży jednostki Color Viking z dwóch i pół godziny do trzech godzin. W ten sposób firma Color Line zablokowała konkurencji możliwość prowadzenia operacji w porcie w porze dnia, kiedy ruch, a co za tym idzie – opłacalność rejsów, są największe.

Zarówno władze portowe w Strømstad, jak i Sandefjord wydały firmie Fjord Line pozwolenia na wejście do ich portów. Wyzwaniem dla Fjord Line było to, że gmina Sandefjord nie wydała zgody na wnioskowane przez armatora wyjście z portu w godzinach między 7.00 a 10.30. W związku z tym firma Fjord Line odwołała się od tej decyzji do Urzędu Morskiego. W dzisiejszej decyzji Urząd Morski wstrzymał przydzielenie Fjord Line pór żeglugi, o które armator wnioskował, nie uwzględniając odwołania firmy Fjord Line. Jednocześnie Urząd Morski podkreślił, że decyzja wydana przez gminę Sandefjord obejmuje jedynie kalendarz rejsów do końca 2013. Oznacza to, że gmina musi wydać nową decyzję regulującą pory żeglugi w roku 2014.

Jeśli chodzi o podział na rok 2014, Urząd Morski dał jasne wytyczne. Przede wszystkim ustalił, że firmie Color Line nie zapewniono konkretnych pór żeglugi ani określonej liczby wyjść w roku 2014. W związku z tym liczba dopuszczalnych wyjść z portu musi zostać rozdzielona pomiędzy armatorów. Jest to zgodne z propozycją złożoną przez Fjord Line. Po drugie, Urząd Morski ustalił, że podział musi zostać przeprowadzony według obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących kryteriów zgodnie z § 39 ustawy o ruchu przybrzeżnym i portach (havne- og farvannsloven). Po trzecie, w swojej decyzji Urząd Morski podkreślił, że firma Fjord Line musi mieć dostęp nie tylko do portu, ale także do usług i infrastruktury portowej. Ponadto Urząd Morski zaznaczył, że strony mają obowiązek wzajemnej współpracy w porcie, a nie blokowania działań konkurencji.

Firma Fjord Line oczekuje w przyszłości dobrego i uporządkowanego dialogu oraz współpracy z gminą Sandefjord w związku z podziałem kalendarza rejsów w roku 2014. Po sformułowaniu jasnych wytycznych przez Urząd Morski, wszystko jest gotowe do przeprowadzenia rzetelnego i sprzyjającego uczciwej konkurencji podziału wyjść z portu Sandefjord.

Firma Fjord Line zamierza przebudować prom, który obecnie obsługuje szlak Bergen – Hirtshals, i przenieść go na linię Sandefjord – Strømstad, w zewnętrznej części Oslofiordu.

– Wszystkim pasażerom, którzy wyruszą z nami w rejs w przyszłym roku, będziemy mogli zaoferować znaczne udogodnienia w podróży – zapewnia Ingvald Fardal.

źródło Fjordl line