ystad.se
ystad.se wikipedia.org/ CC BY-SA 3.0/ Megasam4256
20.04.2020

Podsumowanie tygodnia 16/2020, a w nim m.in. o poprawie warunków dla promów w Ystad

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in.: o kulisach „aresztowania” należącego do P&O Ferries promu Norbay.

 

  • Fjord1 jeszcze bardziej ekologiczny

Trwający kryzys nie zatrzymał działań inwestycyjnych realizowanych przez Fjord1. Norweski armator podpisał właśnie umowę na modernizację trzech swoich promów. Trzy dwukierunkowe jednostki klasy Moldefjord, które zasilane są paliwem LNG, staną się teraz promami hybrydowymi. Dzięki temu podczas eksploatacji będą mogły korzystać również z zasilania elektrycznego. Prace prowadzone będą w zakładach Westcon Yards.

 

  • Lepsza warunki dla promów w Ystad

Promy cumujące w szwedzkim porcie Ystad mogą już korzystać z udoskonalonej infrastruktury. W popularnym porcie, do którego zawijają armatorzy obsługujący m.in. połączenia z/do Świnoujścia, zakończono właśnie prace przy przebudowie stanowiska cumowniczego nr 5. Skorzysta na tym w szczególności firma Bornholmslinjen, której prom Povl Anker mógł do tej pory używać tego stanowiska tylko wtedy, gdy w porcie nie było polskich promów. W związku z tym przez lata eksploatacja promu Povl Anker generowała wiele problemów. Teraz to się zmieniło. „Przebudowa daje nam duże możliwości w programowaniu ruchu, który jest najrozsądniejszy dla mieszkańców Bornholmu i pomaga im korzystać z oferty w taki sposób, w jaki to sobie zaplanowali” - powiedział Jesper Skovgaard z Bornholmslinjen.

 

  • Metanol będzie coraz popularniejszym paliwem?

Jednym z głównych celów przedstawicieli branży transportowej, w tym i promowej, jest stałe ograniczanie wpływu działalności na środowisko. Stąd też poszukiwania alternatywnych paliw, które generowałyby m.in. mniejszy ślad węglowy. Wiele nadziei wiązanych jest z metanolem. Paliwo to jest wykorzystywane eksperymentalnie przez Stena Line na promie Stena Germanica (Stena Line przypomniała właśnie o pięciu latach, które minęły od czasu, gdy jednostka ta zaczęła korzystać z metanolu). Nad stosownym rozwiązaniem pracuje także już Dania. Duńska Agencja Energii prowadzi badania nad jednolitym rozwiązaniem, które pozwoli na konwersję starszych statków i dostosowanie ich do zasilania metanolem. „Wraz z tym projektem chcemy stworzyć drogę na skróty, która pozwoli statkom z napędem diesla odejść od paliw kopalnych” - powiedział Kim Winther z biorącego udział w projekcie Duńskiego Instytutu Technologicznego, .

 

  • Koniec promu Vitsentzos Kornaros

Grecki prom Vitsentzos Kornaros, który należy do Lane Sea Lines, wyruszył w ostatnią podróż. Jednostka zostanie zezłomowana w Turcji. Vitsentzos Kornaros, który od 1994 r. obsługiwał połączenia w Grecji, skrywa w sobie kawał historii. Statek został zbudowany w 1976 r. przez zakłady duńskie Aalborg Værft. Jego pierwszym właścicielem była firma Townsend Thoresen, dla której pływał pod nazwą Viking Viscount. Później, jako Pride of Winchester, obsługiwał trasy dla P&O Ferries. Jednostka kursowała przez lata głównie na liniach pomiędzy Wielką Brytanią a Francją. W 2017 r. na statku doszło do poważnego pożaru w siłowni. Od tamtej pory prom był wyłączony z eksploatacji.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródło: Bornholmslinjen, Fjord1, Teknologisk Institut, Belfast Telegraph, BBC, Lane Sea Lines


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060