PŻB
PŻB
04.04.2023

Przegląd promowy 14/2023, a w nim m.in.: tak będzie wyglądał nowy prom Polferries

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. PŻB zaprezentowała zdjęcie nowo budowanego promu.

 

Prom Mazovia po dużym remoncie wraca na trasę

Zakończyły się prace remontowe przy należącym do PŻB promie Mazovia. Przez ok. miesiąc prowadzone były one w szczecińskiej stoczni Gryfia. Modernizacja odbywała się zarówno w części podwodnej, jak i nawodnej. „Poza częściową wymianą powłoki dna jednostki, podjęto także kapitalne remonty części mechanicznej sterów strumieniowych na dziobie i statku. Wymieniono zawory hydrauliczne oraz dokonano niezbędnych ustawień i kalibracji. Wymieniono uszczelnienia czterech płatów śrub po dwa na każdej burcie. Skontrolowano uszczelnienia oraz podjęto prace konserwacyjne stabilizatorów promu. Przeprowadzono kontrolę stanu wszystkich zbiorników balastowych” - wyjaśniają przedstawiciele PŻB. A to zaledwie część opisu wykonanych prac, które objęły także m.in. wymianę powłok lakierniczych czy położenie warstw antykorozyjnych na pokładach ładunkowych. „Naprawiono oraz certyfikowano wyposażenie przeciwpożarowe, systemy gaśnicze, sprzęt nawigacyjny i radiowy” - dodaje rzecznik PŻB. Zmiany objęły także przestrzeń pasażerską, gdzie zmodernizowano m.in. windę w części dziobowej. Prom Mazovia wrócił już na trasę Świnoujscie-Ystad. Tymczasem podobne prace są prowadzone obecnie na promie Cracovia.

 

Tak będzie wyglądał nowy prom dla Polferries

To nie koniec informacji związanych z działalnością naszego narodowego przewoźnika promowego. Niedawno informowaliśmy o zaawansowanych pracach przy trwającej we Włoszech budowie nowego statku, który będzie pływał w barwach Polferries. Teraz przewoźnik podzielił się zdjęciem statku, na którym pojawiło się już charakterystyczne logo operatora. Wodowanie kadłuba statku jest zaplanowane na tegoroczną wiosnę. Potem prom będzie doposażony, a w środku będą prowadzone prace wykończeniowe. Linia ładunkowa nowej jednostki jest długa na blisko 3 kilometry, a przestrzenie pasażerskie będą mogły pomieścić prawie 1000 pasażerów w 216 kabinach. Statek pojawi się we flocie PŻB już w przyszłym roku. Armator będzie czarterował jednostkę przez 10 lat, zachowując prawo pierwokupu już po 6 latach. Ro-pax będzie eksploatowany na trasie Świnoujście-Ystad.

 

Hydra już na trasie

Nowoczesny bezemisyjny prom Hydra rozpoczął już kursowanie na regularnej trasie. Statek, który obsługuje połączenie Hjelmeland-Spikavik-Nesvik, określany jest mianem pierwszego na świecie promu „zero emission”, zasilanego ciekłym wodorem. Pływa on w barwach norweskiej firmy Norled, która jest światowym pionierem w dziedzinie wprowadzania ekologicznych innowacji. W przeszłości to właśnie w jej barwach zadebiutował prom Ampere nazywany pierwszym elektrycznym promem na świecie. Hydra ma 82 m długości, a na pokład może przyjąć 299 pasażerów oraz 80 pojazdów osobowych. Ma też już na swoim koncie nagrody. W czasie ubiegłorocznej gali Shippax Awards nagrodzono ją laurem w kategorii Shippax Lifeline Ferry Technology & Environment Award 2022.

 

Reaktywacja popularnej trasy pomiędzy Szwecją a Niemcami

Od 1 kwietnia należące do FRS promy pływają na nowej trasie. Skorzystać z nich można na linii Trelleborg-Sassnitz. W ten sposób spółka FRS Baltic stała się nowym klientem portu w Trelleborgu. O tym, że niemiecki przewoźnik pojawi się na trasie łączącej popularny szwedzki port oraz niemieckie Sassnitz wiadomo było już w ubiegłym roku. Wcześniej FRS Baltic wykonywało kursy na linii Ystad-Sassnitz. „Z tą zmianą nasi pasażerowie będą w stanie szybciej dotrzeć do celów swoich wakacyjnych podróży” - powiedział Moritz Bruns z FRS Baltic. Nowe połączenie w siatce połączeń FRS obsługiwane jest przez prom Skane Jet, który wcześniej kursował na linii Ystad-Sassnitz. Trasa Trelleborg-Sassnitz ma bardzo bogata tradycję. Została zainaugurowana w 1909 r. przez króla Gustawa V oraz cesarza Wilhelma II. W 2020 r. obsługująca wcześniej to połączenie Stena Line zdecydowała się na jego zawieszenie w związku z pandemią COVID-19.

 

Nowy nabytek Destination Gotland

Szwedzka firma Gotlandsbolaget, do której należy popularny operator Destination Gotland, poinformowała o zakupie promu z rynku wtórnego. To zbudowany w 2004 r. statek Birka Stockholm, który do tej pory stanowił własność Rederiaktiebolaget Eckerö (właściciel m.in. Eckerö Line). Wartość transakcji to 38 mln euro. Prom, który w przeszłości służył głównie do obsługi zawieszonej w trakcie pandemii linii Sztokholm-Mariehamn, trafi teraz na trasę Sztokholm-Mariehamn-Visby. „Z promem Birka Stockholm kontynuujemy konsolidację naszej pozycji w żegludze pasażerskiej na Morzu Bałtyckim” - powiedział Håkan Johansson z Gotlandsbolaget. Zgodnie z zaprezentowanymi planami, nowa oferta miałaby wejść w życie wiosną przyszłego roku. „Zbliżamy Gotlandię oraz Szwecję kontynentalną od 1865 r. Teraz zbliżymy także Gotlandię i Wyspy Alandzkie” - dodał Håkan Johansson.

 

Tunelem do Świnoujścia pojedziemy już wkrótce

To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji infrastrukturalnych w kraju. Chodzi o tunel pomiędzy wyspami Wolin oraz Uznam. Wiele wskazuje, że pierwsi kierowcy bez przeszkód pojadą nim jeszcze przed rozpoczęciem tegorocznych wakacji. Obecnie w tunelu trwa układanie warstw drogowych. Po położeniu asfaltu prowadzone będą testy, w czasie których zbadane zostaną m.in. kwestie bezpieczeństwa. Nowa droga będzie miała 3,2 km długości, z czego na liczącym 1,48 km odcinku będzie prowadziła przez tunel. Koszt inwestycji, która będzie stanowiła olbrzymie ułatwienie dla kierowców indywidualnych oraz dla transportu, zamknie się w kwocie 900 mln PLN. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: PŻB, Norled, FRS Baltic, Gotlandsbolaget, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060