Przegląd promowy 6/2025, a w nim m.in.: nowoczesne polskie promy będą pływać pod nową marką
27.06.2025

Przegląd promowy 6/2025, a w nim m.in.: nowoczesne polskie promy będą pływać pod nową marką

W naszym cyklicznym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowej marce na rynku przewozów promowych w Polsce. Jej logo będzie widniało na nowych promach budowanych w gdańskich zakładach.

 

Nowy statek Stena Line

Przebudowany w Chinach statek Stena Foreteller już wkrótce wróci do regularnych rejsów. Jednostka ro-ro jest w drodze do Europy. Zgodnie z założeniami już w połowie lipca zacznie obsługiwać połączenia na trasie Europort (Rotterdam) – Immingham. W trakcie prac, które zostały przeprowadzone tej wiosny w zakładach CMI Weihai, Stena Foreteller otrzymała dodatkowy, czwarty pokład. To z kolei pozwoliło na zwiększenie powierzchni ładunkowej – długość pasa przeznaczonego dla ładunków tocznych wzrosła o 30 proc. Zwiększona przestrzeń ładunkowa oznacza bardziej ekologiczny transport. Ograniczona została bowiem emisja CO2 w przeliczeniu na ładunek. Stena Foreteller zastąpi na trasie pomiędzy Holandią a Wielką Brytanią jednostkę Stena Forerunner, która wkrótce przejdzie podobną przebudowę.

 

Wielkie świętowanie w DFDS. To połączenie kończy 150 lat

Duńska firma DFDS świętuje ważną rocznicę. W tym roku mija 150 lat od inauguracji połączeń promowych pomiędzy duńskim portem Esbjerg a Wielką Brytanią. Stało się to rok po otwarciu tego ważnego duńskiego portu. Przez lata trasa odegrała ważną rolę w wymianie towarów pomiędzy Skandynawią a Wyspami. Warto też pamiętać, że przez długi czas (lata 1925-2014) serwis ten służył także pasażerom. Choć ze względu na spadającą popularność wśród turystów, konieczne było zawieszenie obsługi pasażerskiej, w przypadku przewozów cargo niezmiennie – pomimo zmian politycznych (np. brexit) czy wprowadzania nowych dyrektyw - stanowi on ważne ogniwo w łańcuchu dostaw. Obecnie kursy z Esbjergu realizowane są do angielskiego Immingham (w przeszłości portem docelowym w Wielkiej Brytanii było też m.in. Harwich). Połączenie obsługiwane jest przez duże statki ro-ro ARK DANIA i ARK GERMANIA. Przeprawa trwa nieco ponad 18 godzin.

 

Pasażerowie to docenią. Zmiany na trzech promach Finnlines

Tegoroczny sezon letni to liczne udogodnienia dla pasażerów, którzy przemieszczać się będą promami Finnlines. Aż trzy statki tego fińskiego armatora przeszły prace remontowe. W ich trakcie gruntownie odnowiona została przestrzeń dedykowana pasażerom. Liczne zmiany wprowadzone zostały na promach: Finnstar, Finnlady oraz Finnmaid. Wszystkie te ro-paxy na co dzień obsługują połączenie pomiędzy Helsinkami a Travemunde. Metamorfozę przeszły kawiarnie, strefy relaksu, a także pokłady zewnętrzne. Zmieniły się kanapy i fotele, które są teraz jeszcze wygodniejsze; pojawiły się nowe wykładziny. Przestrzenie wspólne mają teraz świeży i nowoczesny, dopasowany do najnowszych trendów wygląd. To jednak nie koniec zmian na trasach pomiędzy Finlandią a Niemcami. W latach 2028-2028 mają się na nich pojawić zupełnie nowe promy.

 

Viking Line spodziewa się rekordowego lata

To mogą być dobre wakacje dla przewoźników promowych. Wielu z nich chwali się bardzo dobrymi wskaźnikami, gdy chodzi poziom rezerwacji w nadchodzących miesiącach. W gronie optymistów znajduje się Viking Line, który starannie przygotowuje się do letniego szczytu. W związku z tym armator wyznaczył do obsługi połączenia Tallinn-Helsinki dwa dodatkowe statki. Do jednostki Viking XPRS, która na co dzień przewozi pasażerów oraz ładunki na tej trasie, dołączają Viking Cinderella oraz Gabriella. Przewoźnik przewiduje trzy odejścia dziennie do stolicy Estonii, a w piątki odbywać się będzie dodatkowa, czwarta rotacja. Rozbudowany rozkład rejsów będzie obowiązywał do 10 sierpnia br. Dodatkowo operator podjął współpracę z przewoźnikiem autobusowym Onnibus. Dzięki tej kooperacji skomunikowane zostaną połączenia autokarowe pomiędzy 15 miastami w Finlandii a stolicą kraju. Popularność Estonii wśród Finów rośnie z roku na rok. Ten bałtycki kraj stał się jednym z ulubionych wakacyjnych celów podróży dla mieszkańców Finlandii. W ubiegłym roku Viking Line ustanowiło rekord na tej trasie, przewożąc w czasie wakacji 732 tys. pasażerów.

 

Finansowanie budowy polskich promów zabezpieczone. Strategiczne decyzje

Skarb Państwa objął udziały w spółce Polskie Promy, która odpowiedzialna jest za budowę nowych ro-paxów dla polskich armatorów. Chodzi o trzy statki, które powstają w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”, a które służyć będą do przewozu ładunków i towarów na trasach z Polski do Szwecji. Dzięki tej umowie do spółki trafi ponad 519 mln PLN, co pozwoli na dalsze finansowanie projektu, który jest już bardzo zaawansowany. Pierwszy z trzech promów, które trafią do Unity Line, ma być ukończony jeszcze w tym roku. Rok później będzie gotowy kolejny statek. Trzeci ro-pax ma zostać ukończony w 2027 r. Warto nadmienić, że na nowych promach pojawi się logo marki POLSCA. Spółka POLSCA Baltic Ferries została powołana jako owoc współpracy polskich armatorów, którzy do tej pory oferowali przewozy pod markami Polferries (Polska Żegluga Batycka) oraz Unity Line (firmy EuroAfrica oraz Polska Żegluga Morska). Działanie to ma pomóc w uatrakcyjnieniu oferty na coraz bardziej konkurencyjnym rynku przewozów na Morzu Bałtyckim. Zapowiedziano też, że pod marką POLSCA uruchomione zostaną nowe połączenia promowe.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: DFDS, Stena Line, Finnlines, Viking Line, POLSCA


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060