P&O Ferries zamyka jedną z tras
Tylko do końca lipca firma P&O Ferries będzie zajmować się obsługą połączenia Teesport-Zeebrugge. Przewoźnik zapowiedział, że zamierza się skoncentrować na dalszym rozwoju bardziej strategicznych połączeń w obrębie Morza Północnego. Popularny serwis cargo pomiędzy portami w Anglii oraz Belgii obsługiwany był przez zbudowany w 1994 r. statek Norbay, który teraz zostanie oddelegowany na inne trasy, znajdujące się w siatce połączeń brytyjskiego armatora.
Jubileusz hitowego połączenia na Morzu Bałtyckim
Viking Line celebruje 60 lat obecności na trasie Helsinki-Tallinn. Serwis łączący Finlandię oraz Estonię znajduje się nie tylko w czołówce najpopularniejszych połączeń na Morzu Bałtyckim, ale też na całym świecie. Pierwsze regularne, rozkładowe rejsy ruszyły na tej linii 7 lipca 1965 r., a obsługą połączeń zajmował się statek Vanemuine. W pierwszym miesiącu prom ten przewiózł ok. 4 tys. pasażerów. Od tego czasu bardzo wiele się zmieniło. Dziś każdego roku na trasie tej pływa ok. 7,5 mln pasażerów. Obecnie połączenie to jest ważne nie tylko dla pasażerów, ale stanowi również strategiczny łącznik w łańcuchach dostaw pomiędzy dwoma wspomnianymi krajami. Obecnie trasa Helsinki-Taliinn obsługiwana jest przez wiele dużych i nowoczesnych promów. Ale to nie koniec. Przedstawiciele Viking Line zapowiadają dalszy rozwój trasy. W niedalekiej przyszłości ma się na niej pojawić największy elektryczny prom samochodowy na świecie.
Rekordowe półrocze Molslinjen
Duńska firma Molslinjen ma za sobą doskonałe pierwsze półrocze. Przedstawiciele armatora pochwalili się, że na pokładach promów przewoźnika od stycznia do czerwca br. znalazło się ponad 645 tys. pojazdów. Jest to rekordowy wynik, gdy chodzi o przeprawy przez Kattegat. W rekordowym dotychczas 2022 r. przetransportowano o 5 tys. pojazdów mniej. Zwrócono też uwagę na jeszcze jeden trend - z przepraw korzysta coraz więcej kierowców pojazdów elektrycznych. "Można zauważyć, że udział pojazdów elektrycznych dynamicznie rośnie" - powiedział Lucas Kragh z Molslinjen. "Podróż promem najwyraźniej niweluje dobrze znany wśród kierowców elektryków lęk dotyczący zasięgu samochodu".
Kamień milowy przy budowie nowego promu w polskiej stoczni
W stoczni Remontowa Shipbuilding osiągnięto kolejny etap budowy nowego statku dla norweskiej firmy Torghatten Nord. Na początku lipca odbyła się uroczystość wodowania promu Bjarkoy, który w przyszłym roku wejdzie na trasę Stornes-Bjørnerå. Bjarkoy jest promem dwukierunkowym, który może przyjąć na pokład 149 pasażerów, 50 pojazdów osobowych oraz 6 pojazdów ciężarowych. 64-metrowy statek będzie zasilany napędem hybrydowym i napędzany m.in. energią elektryczną. Jego baterie będą ładowane w trakcie postojów w portach. Prom zbudowany został z ultralekkich materiałów, co ma wpłynąć na ograniczenie konsumpcji energii. Remontowa Shipbuilding ma bogatą historię, gdy chodzi o współpracę z tym norweskim przewoźnikiem. Na początku ubiegłej dekady zbudowała dla Torghatten Nord aż osiem promów, z czego połowa zasilana była paliwem LNG.
Nowy prom dla Corsica Linea
W czasie, gdy w Gdańsku świętowano wodowanie konstrukcji nowego promu dla Torghatten Nord, w Chinach miała miejsce uroczystość wodowania nowego promu dla Corsica Linea. Powstający dla francuskiego armatora statek to doskonale znany prom serii E-Flexer. Jednostki te powstają w stoczni CMI Jinling w Weihai na zamówienie Stena RoRo dla Stena Line oraz dla innych operatorów, którzy korzystają z nich w ramach umów czarterowych. Jest to już 13. statek tego typu. Władze Corsica Linea przyznają, że budowa nowego promu przebiega w ekspresowym tempie. Zaledwie we wrześniu ub. r. odbyło się cięcie pierwszych blach, a w lutym tego roku położono stępkę. Tymczasem już w lutym 2026 r. odbyć się mają próby morskie, a niedługo potem statek zostanie oficjalnie przekazany armatorowi. Już w przyszłym roku Capu Rossu - bo tak zostanie ochrzczony prom - wyruszy w pierwszy rozkładowy rejs. Nowoczesny ro-pax ma 202 m długości, a na jego pokładzie znajdzie się miejsce dla 1034 pasażerów. Linia ładunkowa przewidziana jest dla 120 pojazdów ciężarowych oraz 180 pojazdów osobowych.
Źródła: P&O Ferries, Viking Line, Molslinjen, Remontowa Shipbuilding, Stena RoRo, Corsica Linea