Norweski przewoźnik z nowym „elektrykiem”
Z ok. rocznym opóźnieniem, ale w końcu jest. W barwach norweskiego przewoźnika Torghatten Nord pojawiła się nowa jednostka. Jest to zbudowany w tureckich zakładach Cemre statek Hinnoy. Ma on 117 m długości, a na jego pokładzie mieści się 399 pasażerów oraz 120 pojazdów. Dwukierunkowy statek będzie obsługiwał pasażerów na trasie Bognes-Lødingen w północnej części Norwegii. Hinnoy wyposażony jest w baterie o pojemności 9,2 MWh i jest w tej chwili największym elektrycznym promem obsługującym połączenia w Norwegii.
Ten prom robi wrażenie. Nowość we flocie GNV
Powody do zadowolenia mają także władze Grandi Navi Veloci. Przedstawiciele GNV oficjalnie odebrali zbudowany w Chinach statek, który nosi nazwę GNV Orion. Już od czerwca ro-pax ten będzie transportował pasażerów oraz fracht na trasie pomiędzy Genuą a Palermo. Na pokład 218-metrowego promu będzie mogło wejść 1700 pasażerów, którzy będą mieli do swojej dyspozycji 433 kabiny. Statek wyposażony został w linię ładunkową o długości 3080 metrów. Wyprodukowany w stoczni Guangzhou Shipyard International (GSI) prom posiada szereg rozwiązań, które mają sprawić, że będzie on ekologiczny oraz ekonomiczny w zakresie zużycia paliwa (zoptymalizowany kształt kadłuba, odzyskiwanie ciepła, zastosowanie oświetlenia LED). GNV Orion, który jest drugim z sześciu promów zamówionych przez GNV w stoczni GSI, spełnia normę Tier III, dotyczącą emisji spalin, wyznaczoną przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO).
Ekologiczna rewolucja na trasie Dublin-Holyhead
Irish Ferries podjęła współpracę z gigantem branży paliwowej – firmą Circle K. Irlandzki armator postanowił, że na jednej z tras należący do niego prom Dublin Swift będzie napędzany ekologicznym paliwem odnawialnym HVO, produkowanym z hydrorafinowanego oleju roślinnego. Stosowanie takiego paliwa nie tylko przyczynia się do redukcji gazów cieplarnianych, ale dodatkowo może wpływać na redukcję odpadów (paliwo to można pozyskiwać z odpadów tłuszczowych). Prom Dublin Swift, który obsługuje trasę Dublin-Holyhead, bunkrowany jest paliwem HVO od połowy kwietnia. W ciągu nadchodzących miesięcy wszystkie cztery silniki, w które wyposażony jest wspomnianym prom, przejdą na paliwo HVO. Ma się to przełożyć na sięgającą 90 proc. redukcję emisji CO2 w porównaniu z konwencjonalnym paliwem.
Testy najnowszego nabytku Wallenius SOL. Popłynie przez Bałtyk i dalej
Na Morzu Adriatyckim dobiegły końca próby morskie z udziałem nowej jednostki przygotowanej dla Wallenius SOL. Statek South Enabler został zbudowany w stoczni Visentini Shipyard. Zgodnie z planem ma on już w połowie maja zastąpić jednostkę ML FREYJA. Ten nowoczesny statek cargo ma 203 m długości, linię ładunkową o długości 3004 m i dodatkowe dwa pokłady do przewozu 196 samochodów. Całość zasilana jest dwiema jednostkami napędowymi Wärtsilä. Armator podkreśla, że w przyszłości będzie można je dostosować do zasilania metanolem. W pierwszej kolejności statek będzie można spotkać na trasie Turku–Paldiski–Bremerhaven– Zeebrugge–Tilbury–Cuxhaven–Turku.
Polska stocznia z kontraktem na nowe promy dla CalMac Ferries
Gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding zbuduje serię nowych promów dla szkockiej firmy CalMac Ferries. To potężne zamówienie obejmuje produkcję aż siedmiu nowych jednostek, które przeznaczone będą do obsługi połączeń w obszarze Clyde i Hebrydów. Co ciekawe, będą to statki elektryczne. Pierwszy z nich ma być gotowy już w 2027 r. Wszystkie zakontraktowane jednostki mają być zaś gotowe do 2029 r. Wartość całego projektu, związanego z rozbudową floty operatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL), to 160 mln funtów (ponad 800 mln PLN). Inwestycja ma pomóc popularnemu przewoźnikowi w poprawie komunikacji pomiędzy wyspami. Decyzja o przydzieleniu zamówienia polskiej firmie wywołała niemałe kontrowersje wśród szkockich polityków, którzy uważają, że w wybór powinien paść na szkockie przedsiębiorstwo, by wspierać lokalny przemysł. Tym bardziej, że właścicielem CalMac Ferries jest tamtejszy rząd. Warto jednak pamiętać, że nie jest to pierwsze zamówienie, którego wspomniany przewoźnik udzielił stoczni Remontowa Shipbuilding. Wcześniej polskie zakłady dostarczyły operatorowi statki Finlaggan, Bute i Argyle.
Źródła: Cemre Shipyard, Torghatten Nord, GNV, Irish Ferries, Visentini Shipyard, Wallenius SOL, Caledonian Maritime Assets Limited