Przegląd promowy 9/2024, a w nim m.in. o nowych statkach we flocie P&O Ferries
02.09.2024

Przegląd promowy 9/2024, a w nim m.in. o nowych statkach we flocie P&O Ferries

W naszym cyklicznym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowych statkach, które zasilą flotę P&O Ferries.

 

P&O Ferries poprawia możliwości przewozowe na Morzu Północnym

Firma P&O Ferries, czyli jeden z głównych graczy, jeśli chodzi o przewozy frachtowe na Morzu Północnym, poinformowała o pozyskaniu dodatkowego statku do przewozu ładunków. Będzie to jednostka Longstone, która trafi do floty brytyjskiego operatora z firmy Siem Group na podstawie umowy długoterminowego czarteru. Będzie ona obsługiwać połączenia na trasie Tilbury-Zeebrugge. To nie koniec nowości, bo armator zapowiedział, że od 2025 r. jego flotę zasili też siostrzany statek Lismore. Wtedy zakończy się czarter tej jednostki przez DFDS. Każdy z tych statków dysponuje linią ładunkową o długości 4076 m. Informacja o pozyskaniu nowych statków zbiegła się w czasie o uruchomieniu nowego połączenia kolejowego z Zeebrugge do Niemiec oraz Europy Środkowej. Dzięki nowym intermodalnym opcjom poprawi się płynność przewozu towarów pomiędzy Wielką Brytanią a Europą kontynentalną.

 

Nowy prom Scandlines coraz bliżej

W stoczni Cemre trwają prace nad nowym promem dla firmy Scandlines. Chodzi o ekologiczny statek Futura, który od przyszłego roku będzie przewoził pasażerów na trasie Rødby-Puttgarden. Roboty związane z wykończeniem jednostki weszły w decydującą fazę. Jej kluczowe elementy zyskały specjalne powłoki malarskie, które mają zwiększyć efektywność energetyczną w trakcie żeglugi. Zostały wykonane też precyzyjne pomiary, które dały odpowiedź na pytanie, jak długo trwać będzie ładowanie olbrzymich baterii Futury podczas postojów w portach. Proces uzupełnienia ich poziomu zajmować będzie zaledwie ok. 12 minut. Trwają też testy poszczególnych systemów. Jeszcze w tym roku odbędzie oficjalna ceremonia nadania nazwy promowi. Nowy ro-pax dla Scandlines ma 147 m długości. Na pokład zabierze 140 pasażerów, a jego linia ładunkowa dla ładunków tocznych ma 1200 m. Przeprawa na trasie Rødby-Puttgarden zajmie mu 45 min. Wartość inwestycji to 80 mln euro.

 

Gigant już we flocie Grimaldi Group

Powody do zadowolenia mają też przedstawiciele grupy Grimaldi. Do floty przewoźnika dołączył właśnie nowy statek. To prawdziwy olbrzym. Great Casablanca – bo taką nazwę nosi nabytek – ma 250 m długości. Dzięki tak nietuzinkowym rozmiarom, może pomieścić 2 tys. kontenerów czy 5400 pojazdów osobowych. Statek wyposażony jest w pas ładunkowy o długości 7 tys. m. Wyprodukowany w stoczni Hyundai Mipo jest piątym z serii sześciu statków klasy G5 zbudowanych dla włoskiego potentata. W porównaniu z poprzednią serią G4 podwojona została przestrzeń służąca do przewozu kontenerów. Przewoźnik pochwalił się, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom w przypadku najnowszej generacji statków udało się ograniczyć poziom emisji CO2 o 43 proc. w przeliczeniu na tonę.

 

Nowy terminal w Göteborgu już działa

W Göteborgu oddano do użytku nowy terminal portowy. Arendal 2 ma 144 tys. m2, a prace nad nim trwały sześć lat. Inwestycja pochłonęła ok. 60 mln euro. Nowa infrastruktura jest odpowiedzią na wciąż dynamicznie rosnące zapotrzebowanie szwedzkiego przemysłu na nowoczesną przestrzeń przeładunkową. Plany budowy nowego terminala w Göteborgu rozpoczęły się już na początku lat 90. ub. stulecia. Udało się zrealizować plan, by działalność nowego terminala skoncentrować w zewnętrznej części portu i nieco z dala od centrum miasta. Wśród użytkowników nowej przestrzeni znajdzie się m.in. Stena Line, która przeniesie do Arendal 2 część swojej działalności. Była to największa rozbudowa portu w Göteborgu od 40 lat.

 

Brittany Ferries większościowym udziałowcem Condor Ferries

Firma Condor Ferries poinformowała o dużych zmianach w strukturze właścicielskiej. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i zmiany zostaną zatwierdzone przez urzędników, francuskie Brittany Ferries zostanie właścicielem 51 proc. udziałów w spółce. Będzie to kontynuacja zmian, które rozpoczęły się w 2019 r., gdy udziały w Condor Ferries nabyło konsorcjum, w skład którego weszła firma Brittany Ferries oraz fundusz Columbia Threadneedle European Sustainable Infrastructure z siedzibą w Londynie. Zatwierdzenie zmian powinno nastąpić w ciągu nadchodzących tygodni. Fundusz Columbia Threadneedle ma pozostać mniejszościowym udziałowcem. Firma Condor Ferries to przewoźnik specjalizujący się w przeprawach promowych pomiędzy Wielką Brytanią a Wyspami Normandzkimi oraz St. Malo. Brittany Ferries to jeden z czołowych przewoźników promowych w obrębie zachodniej części kanału La Manche.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Grimaldi Group, Port of Gothenburg, Scandlines, P&O Ferries, Condor Ferries, Brittany Ferries


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060