Jaki los czeka nowoczesny prom Viking ADCC?
31.05.2013

Jaki los czeka nowoczesny prom Viking ADCC?

Nieukończony prom Viking ADCC, którego budowę zlecił Viking Line w styczniu 2007r., zostanie na dniach odholowany do stoczni w Vigo. Miał to być jeden z najbardziej nowoczesnych promów, pływających bo Bałtyku. Armator planował zastąpić nim statek M/S Rosella, operujący na połączeniu Marienhamn – Kapelskaer. Budowa rozpoczęła się na stoczni Astilleros de Sevilla w hiszpańskiej Sewilii, a przewidywana data zakończenia prac została określona na lato 2009 roku. Jednak z powodu znacznego opóźnienia w budowie, Viking Line był zmuszony anulować kontrakt, w wyniku czego niedokończona jednostka została własnością Santander Banku.

Prom Viking ADCC (All seasons Day Cruising and Commuting) został zaprojektowany tak, aby spełniać wszystkie surowe wymagania ekologiczne, również te dotyczące zawartości siarki w paliwie. Zezwalały na to urządzenia, czyszczące za pomocą katalizatorów spaliny wszystkich głównych silników, w celu zmniejszenia NOx i SOx.

Prędkość jednostki miała osiągać 22 węzły, co pozwalałoby skrócić czas przeprawy między Marienhamn a Kapelskaer do 2 godzin. Dodatkowo silniki dostosowano do korzystania z paliwa o niskiej zawartości siarki. Innymi ekologicznymi rozwiązaniami są pompy, zaprojektowane do zrzucania w porcie wody zęzowej oraz innych zanieczyszczonych płynów z promu (obecnie wiele statków zrzuca brudna wodę do morza). Prom miał być pomalowany nietoksycznymi farbami, które jednocześnie utrzymują kadłub w czystości i ograniczają powstanie osadu. Prom miał być certyfikowany zgodnie z normami ISO 14001, dotyczącymi ochrony środowiska.

Viking ADCC miał zabierać na pokład 1500 pasażerów oraz 320 pojazdów. Wyporność jednostki to 16500 ton, a długość - 133 m. Prom miał być zasilany silnikami Wartsill o łącznej mocy 20000 kw. Prom posiada oddzielne pokłady dla pojazdów osobowych i ciężarowych. Wnętrze statku zostało zaprojektowane przez Design Tillberg, a wiele obiektów mających się w nim znaleźć zostały już zaproponowanych w drodze publicznego konkursu, zorganizowanego przez Viking Line. Przewidywano dwie restauracje (a la carte i kawiarnia bistro w formie bufetu), kawiarenki, miejsce do zabaw dla dzieci, bar i sale konferencyjne oraz dyskotekę do celów służbowych. Górny pokład będzie miał możliwość skonfigurowania jako przestrzeń do organizacji targów i wystaw. Został również przewidziany salon biznesowy oraz bezprzewodowy Internet, dostępny na całym statku.

Niestety nie wiadomo, kto zostanie nowym właścicielem promu i jaką relacje będzie on obsługiwać. Na razie kadłub tego pięknego promu (photo V. Sanchis poniżej) będzie cumował w Vigo i czekał na nowego odbiorcę.

 

D.G. PROMYSKAT


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060