PROMYSKAT
Logowanie

Przegląd promowy

Fjord Line: super nowoczesny prom ruszy już od 14 lipca
28.06.2013

Fjord Line: super nowoczesny prom ruszy już od 14 lipca

W porcie w Rissa na południu Norwegii został ochrzczony jeden z dwóch nowych promów Fjord Line: Stavangerfjord. Polacy mieli wkład w ich powstanie, ponieważ ich kadłuby powstały w Polsce, w Stoczni Gdańsk, co było wynikiem współpracy Bergen Group Fosen z polskim armatorem. 14 lipca 2013 roku Stavangerfjord wyruszy na swój pierwszy rejs na trasie Bergen-Hirtshals.

Nowy prom ma 170 m długości, pomieści 1500 pasażerów, ma 306 kabin i miejsce dla 600 samochodów. Stavangerfjord to obecnie jeden z najbardziej nowoczesnych i ekologicznych promów na świecie – jest w 100% napędzany przez silniki na paliwo gazowe LNG, co znacznie ogranicza zanieczyszczenie środowiska, zupełnie eliminuje emisję gazów typu SOx, o 92% gazów typu NOx, i ma o 23% niższą emisję dwutlenku węgla od tradycyjnych silników zasilanych olejem napędowym.

Prace nad budową promu rozpoczęły się w Polsce, w Stoczni Gdańsk na zlecenie Bergen Group Fosen. Prom został zwodowany wiosną 2012 roku i jego wykończeniem zajęli się pracownicy norweskiego wykonawcy w stoczni w Rissa (region Rogaland). Obecnie załoga Bergen Group Fosen zaangażowana jest w działania prowadzone na siostrzanym promie – MS „Bergensfjord”, którego kadłub także powstał w Stoczni Gdańsk. Drugi z promów zostanie oddany do eksploatacji w drugiej połowie roku. Dyrektor stoczni, Anders Straumsheim, w przemówieniu podczas uroczystości nie ukrywał, że zlecenie okazało się trudniejsze do zrealizowania niż pierwotnie przewidywano.
– Dlatego wiemy, jaką satysfakcję sprawia przekazanie tak pięknego statku, o nowoczesnym designie i przyjaznych środowisku silnikach gazowych. Było to dla nas wyzwanie, które przygotowało stocznię do realizacji podobnych projektów w przyszłości.

Dwie uroczystości poprzedziły pierwszy planowany rejs „Stavangerfjordu” - pierwszą z nich było wodowanie ze stoczni w Gdańsku w kwietniu ubiegłego roku, a drugą uroczysty chrzest w czerwcu 2013 roku, który odbył się w norweskim porcie Rissa. Pierwsze wydarzenie: wodowanie promów Stavangerfjord i Bergensfjord zbudowanych dla Bergen Group Fosen zostało utrwalone na fotografiach, które obecnie są pokazywane na objazdowej wystawie pt. „Morskie klimaty” zorganizowanej przez Stowarzyszenie Dobrych Wiadomości. Na wystawie zgromadzono 69 zdjęć wykonanych przez ośmiu fotografów, które przedstawiają dźwigi, statki, łódki klasy olimpijskiej, żaglowce, wycieczkowce oraz sześć zdjęć Wojciecha Redlarskiego z wodowania nowych promów armatora Fjord Line AS.

- Jestem miłośniczką fotografii, morza i wszelkich jednostek pływających. Wodowanie nowych statków to szczególny, wzruszający moment dla stoczni i pasjonatów morza, dlatego chcieliśmy go uwiecznić i pokazać – podsumowuje Marta Polak, prezeska Stowarzyszenia Dobrych Wiadomości, organizatorka wystawy. Wystawę można obejrzeć do końca sierpnia tego roku w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sopocie.

Chrzest i oficjalne nadanie nazwy odbyło się w regionie Rogaland, którego rzeczniczka Janne Johnsen, została matką chrzestną jednostki i nadała jej imię „Stavangerfjord”.
– Statek będzie dobrze widoczny na Zachodnim Wybrzeżu, stając się symbolem norweskiego przemysłu stoczniowego – powiedziała Janne Johnsen. Stwierdziła również, że zarówno dla mieszkańców Vestlandet – Zachodniego Wybrzeża, jak i Południowego Østlandet nowe promy Fjord Line stworzą lepsze możliwości łatwej i wygodnej podróży do Danii i dalej, w głąb kontynentu.

– Spodziewamy się znaczącego wzrostu liczby turystów z Europy. Z tego powodu wspaniała, nowoczesna flota Fjord Line będzie miała duże znaczenie dla norweskiej branży turystycznej. Także w zakresie transportu towarów z i do Unii Europejskiej jednostki Fjord Line mogą się przyczynić do wzrostu przewozów – powiedziała Johnsen, zanim tradycyjnie roztrzaskała butelkę o burtę jednostki, życząc jej szczęścia na morzach i oceanach.

Za projekt architektoniczny promu odpowiedzialna jest firma Falkum-Hansen Design AS, która ma duże doświadczenie w projektowaniu promów i wycieczkowców, ich realizacja to m.in. promy znanej norweskiej linii Hurtigruten. Na „Stavangerfjordzie” dostępnych jest kilka restauracji o zróżnicowanym charakterze, kawiarnie, bary, duży sklep wolnocłowy i bogato wyposażone centrum konferencyjne.

Czasy pływania między Europą kontynentalną a Norwegią wynoszą odpowiednio: Langesund – Hirtshals – 4,5 h
Stavanger- Hirtshals – 10 h
Bergen – Hirtshals – 17 h.

Ceny od osoby i samochodu zaczynają się od 55 euro, promy będą pływały na okrągło przez cały rok.

 

źródło: Fjord Line

 

Dział: Przegląd promowy

Następny wpis
28.06.2013
Fjord Line: zakaz picia alkoholu po śmierci 20-latka
Poprzedni wpis
30.06.2015
Alternatywna droga przez La Manche z Wielkiej Brytanii

Artykuły powiązane

  • Przegląd promowy 33/2023, a w nim m.in.: coraz bliżej wodowania nowego promu Unity Line
  • Przegląd promowy 14/2023, a w nim m.in.: tak będzie wyglądał nowy prom Polferries
  • Przegląd promowy 7/2023, a w nim m.in. port of Ystad buduje potęgę w oparciu o działalność dwóch polskich armatorów
  • Przegląd promowy 1/2023, a w nim m.in.: dwa zbudowane w Polsce promy zostaną przebudowane
  • Przegląd promowy 34/2022, a w nim m.in. o rekordach w branży promowej
  • KORONAWIRUS - sytuacja w branży promowej | NA ŻYWO | Wraca popularne połączenie Tallink
  • Podsumowanie tygodnia 15/2021, a w nim m.in. o nowym promie Stena Line na Bałtyku
  • Podsumowanie tygodnia 14/2021, a w nim m.in. o nowoczesnych statkach Finnlines, które obsłużą połączenie Gdynia-Hanko
  • Podsumowanie tygodnia 9/2021, a w nim m.in.: o wielkiej inwestycji Grimaldi Group
  • Podsumowanie tygodnia 3/2021, a w nim m.in. o armatorach, którzy na bieżąco dostosowują się do sytuacji po brexicie

Informacje o liniach promowych

Informacje o portach

Stawki BAF

Kamery w portach

Przegląd promowy

Pytania i odpowiedzi

Mosty, tunele, pociągi

Newsletter

Color Line
Jadrolinija
Ralpin
Bluestar
Caledonian MacBrayne
Stena Line
Ventouris Ferries
Moby Lines
Lakeway Link
Montenegro Lines
TT-Line
Oresund
Condorferries
Scandlines
Tallink
Isle of Man Steam Packet Company
Irish Ferries
Minoanlines
Finnlines
P&O Ferries
Viking Line
Ukrferry
Fjordline
Transfennica
Grimaldi
Tirrenia
Smyrill Blue Water
Brittany Ferries
NorthLink Ferries
Storeblet
Cobelfret Ferries
Ferrovie dello Stato
Frejus
Superfast  Ferries
Virtu Ferries
Unity Line
Polferries
Destionation Gotland
Corsica Ferries
NordöLink
Wightlink
Acciona
Mont Blanc
FinnLink
Balearia
Eckero Line
Wasaline
Połączenia
Lista połączeń
Promy
Armatorzy
Porty
BAF
Mosty, tunele i pociągi
Warunki przewozu
Skat
Przegląd promowy
Regulamin serwisu
Polityka prywatności
Newsletter
Pytania i odpowiedzi
Kontakt
Obserwuj nas
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
© 2013 - 2025 SKAT. All rights reserved!
realizacja: Nabucco
Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Logowanie
  • Lista połączeń
  • Mosty, tunele i pociągi
  • Polecaj PromySKAT
  • BAF
  • Porty
  • Armatorzy
  • Portbase
  • Kontakt
  • FAQ
  • Przegląd promowy
  • Regulamin serwisu
  • Polityka prywatności
  • Warunki przewozu
Nr dyżurny 24/7
663 500 060
Obserwuj nas: