KORONAWIRUS - sytuacja w branży promowej  | NA ŻYWO
23.03.2020

KORONAWIRUS - sytuacja w branży promowej | NA ŻYWO

Obecny kryzys, związany z wybuchem epidemii choroby COVID-19, to sytuacja bez precedensu. Gospodarka na świecie i różne gałęzie przemysłu jeszcze długo będą odczuwać jej skutki. W naszej specjalnej, aktualizowanej na bieżąco relacji, raportujemy o sytuacji w branży promowej. W jednym miejscu gromadzimy najważniejsze informacje dotyczące żeglugi, przeznaczone zarówno dla pasażerów, jak i osób związanych z branżą transportową.

 

  • 26 marca, 14:20

Szkocki przewoźnik Northlink Ferries potwierdza, że w najbliższym czasie będzie obsługiwał rejsy pomiędzy Aberdeen a szkockimi wyspami według zmienionego rozkładu. Liczba odejść zostanie ograniczona, a promy operatora, zgodnie z założeniami, mają zapewnić możliwość dotarcia do celu wyłączenie tym, którzy podróżują w kluczowych sprawach. Przewoźnik zaznaczył, że na statkach Northlink Ferries nie można obecnie korzystać z przestrzeni barowej, kina czy strefy zakupów. „Dostosowaliśmy się do odpowiednich regulacji oraz wskazówek pochodzących od władz oraz służb medycznych i będziemy tak robić dalej” - powiedział Stuart Garrett z Northlink Ferries.

 

  • 25 marca, 11:45

Obecny kryzys sprawił, że tegoroczny świąteczny szczyt w branży promowej będzie wyglądał zupełnie inaczej niż w ubiegłych latach. Sytuacja rozwija się dynamicznie, a przewoźnikom trudno jest przewidzieć, z jakimi ograniczeniami będą się mierzyć w okresie poprzedzającym Wielkanoc. Ze względu na apele władz, wzywające do ograniczenia poruszania się, należy się spodziewać, że wiele osób zastosuje się do tych wytycznych. Operatorzy starają się tymczasem zadbać o to, by promy nie kursowały przepełnione. W tej chwili z takim wyzwaniem mierzy się m.in. Molslinjen. „Na wielu naszych trasach mamy mnóstwo rezerwacji w okresie świątecznym, bo wiele osób dokonało ich z wyprzedzeniem. Ale jak wiele osób rzeczywiście wyruszy w podróż?” - zastanawia się Jesper Maack z Moslinjen. Przewoźnik zagwarantował pasażerom możliwość zwrotu biletów oraz zmiany terminu rezerwacji. W najbliższych dniach będzie też bacznie obserwował rozwój sytuacji. Duński przewoźnik, który jest jednym z kluczowych operatorów promowych w kraju, bardzo mocno odczuwa skutki obecnego kryzysu.

 

  • 24 marca, 12:10

Jednym z przewoźników, którzy czasowi mocno ograniczyli działalność w czasie trwającego kryzysu, jest firma Viking Line. Fiński armator wprowadził istotne zmiany do swojego rozkładu rejsów. I tak, do 13 kwietnia nie będą kursowały promy na trasie Mariehamn-Kapellskär, obsługiwanej na co dzień przez prom Rosella. Zawieszone zostało również połączenie Mariehamn-Sztokholm (statki Viking Cinderella, Gabriella i Mariella). Przewoźnik zawiesił też do 13 kwietnia funkcjonowanie linii Helsinki-Sztokholm (również obsługiwane przez jednostki Mariella i Gabriella). Viking Line poinformował, że w celu zabezpieczenia łańcucha dostaw, utrzymywane jest połączenie Turku-Wyspy Alandzkie-Sztokholm (promy Amorella i Viking Grace). Armator dodał, że do końca marca, w ograniczonym zakresie, będzie kursował także na trasie Tallinn-Helsinki (Viking XPRS).

 

  • 24 marca, 11:00

W sytuacji, gdy kolejne linie lotnicze zawieszają działalność lub tną siatkę połączeń, tam, gdzie jest to możliwe, komunikacja promowa zastępuje lotniczą. Tak się stało na Ukrainie. Wielu pasażerów powracających z Turcji wybrało tam przeprawę przez Morze Czarne, gdy Ukraina zawiesiła regularne połączenia lotnicze. Tysiące ludzi przypłynęło do Czarnomorska z tureckiego Karasu. Na tej samej zasadzie kolejni pasażerowie przybędą wkrótce na Ukrainę z gruzińskiego Batumi.

 

  • 23 marca, 21:15

Osoby chcące odbyć podróż pomiędzy Polską a Szwecją powinny na bieżąco śledzić komunikaty dotyczące możliwości wjazdu do poszczególnych krajów. W tej chwili wjazd do Polski możliwy jest wyłącznie dla pasażerów z obywatelstwem polskim (dla cudzoziemców obowiązują istotne ograniczenia). Do Szwecji - mimo wcześniejszych zapowiedzi strony szwedzkiej o planowanej blokadzie wjazdu dla obcokrajowców - poza Szwedami wciąż mogą podróżować obywatele Unii Europejskiej czy EOG (w tym Norwegowie). Armatorzy obsługujący rejsy pomiędzy Polską a Szwecją stale aktualizują wiadomości na temat bieżącej sytuacji. Stosowne informacje można znaleźć także w serwisie PromySKAT oraz u naszych konsultantów.

 

  • 23 marca, 20:20

Ze względu na postępujący kryzys koronawirusowy, firma Brittany Ferries, stosując się do zaostrzających się przepisów kolejnych krajów, zdecydowała się na czasowe zawieszenie swojej siatki połączeń, włączając trasy pomiędzy Irlandią a Hiszpanią oraz Irlandią a Francją. Tym samym przestały funkcjonować wszystkie obsługiwane przez operatora połączenia pasażerskie do: Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji oraz Hiszpanii. Wcześniej firma utrzymywała niektóre połączenia w celu ułatwienia powrotów do domów. Przewoźnik w najbliższym czasie będzie utrzymywać w ruchu jedynie niewielką flotę, która wykonywać będzie operacje cargo. Do ich obsługi oddelegowane zostaną ograniczone pod względem liczebności załogi.

 

  • 23 marca, 19:15

Prom Viking Glory, który powstaje dla Viking Line w Chinach, może stać się kolejną ofiarą koronawirusa. Wszystko z uwagi na przerwę, jaka miała miejsce w zakładach Xiamen Shipbuilding. Wprawdzie osoby biorące udział w pracach przy jego budowie powróciły już do pracy, a w stoczni nastąpił już rozruch, ale opóźnienie jest już raczej nieuniknione. Pierwotny harmonogram zakładał, że statek zostanie dostarczony pod koniec 2020 r., a na początku 2021 r. wejdzie na trasę Turku-Wyspy Alandzkie-Sztokholm.

 

  • 23 marca, 9:00

W niedzielę, 22 marca firma DFDS wykonała ostatni kurs na trasie Newcastle-Amsterdam. W związku z kryzysem epidemicznym przewoźnik zdecydował się na zawieszenie połączenia obsługiwanego przez jednostki pasażersko-towarowe. Kursy na tej trasie nie będą się odbywać przynajmniej do 13 kwietnia. „Liczyliśmy na to, że uda się utrzymać to połączenie, pomimo mniejszej frekwencji. Ostatecznie okazało się to niemożliwe” - powiedział Kasper Moos z DFDS.

  

  • 20 marca, 19:50

Obecny kryzys ma też znaczący wpływ na realizację inwestycji zaplanowanych wcześniej przez armatorów. Wiadomo już, że zaplanowany przez Samsø Rederi nowy prom, który ma obsługiwać połączenia pomiędzy Aarhus a Sælvig, pojawi się na trasie z minimum rocznym opóźnieniem. Wcześniejsze plany przewidywały, że nowa jednostka zostanie wdrożona w czerwcu br. Jak wyjaśnił przewoźnik, jest to niemożliwe, bo firma straciła możliwość wglądu w proces inwestycyjny – statek budowany jest w Chinach. „Prom musi zostać przetestowany i sprawdzony, we współpracy z urzędnikami, zanim pojawi się w Danii. Obecnie nie mamy takiej możliwości” - powiedział Carsten Kruse, szef Samsø Rederi.

 

  • 20 marca, 14:55

Należący do GNV (Grande Navi Veloci) prom Splendid zamienia się w szpital, na którym leczeni będą pacjenci zakażeni wirusem SARS-CoV-2. W ostatnich dniach statek był starannie przygotowywany do pełnienia nowej funkcji. Jednostka zacumowana jest w Genui, na północy Włoch, gdzie obecnie panuje najtrudniejsza sytuacja epidemiologiczna. W poniedziałek 214-metrowy pływający szpital przyjmie pierwszych 25 pacjentów. Przebywać będą oni w jednoosobowych kabinach wyposażonych w niezbędną aparaturę i posiadających niezależną wentylację. W razie czego, możliwe jest doposażenie jednostki o ok. 400 kolejnych łóżek przeznaczonych dla pacjentów.

 

  • 20 marca, 10:40

Stena Line podjęła bardzo trudną decyzję. Armator zdecydował o całkowitym zamknięciu trasy Frederikshavn-Oslo. Połączenie przestanie działać po 40 latach funkcjonowania. Decyzja jest oczywiście pokłosiem obecnego kryzysu, związanego z wybuchem epidemii. W związku z tym postanowieniem pracę straci ok. 30 osób. „Mamy do czynienia z historycznie trudną sytuacją, która zmusza nas do podejmowania trudnych decyzji” - powiedział Niclas Mårtensson ze Stena Line.

 

  • 19 marca, 19:45

DFDS zawiesi kolejne połączenie pasażerskie ze swojej siatki. Od 22 marca promy z logo duńskiego przewoźnika przestaną wozić pasażerów na trasie Amsterdam-Newcastle. To już kolejny bardzo popularny serwis pasażerski z oferty tego armatora, który przestaje funkcjonować w obecnym kształcie. Wcześniej firma zawiesiła serwis pasażerski na trasie Kopenhaga-Oslo.

 

  • 19 marca, 15:25

Wczoraj ostatni rejs na trasie Roscoff-Plymouth odbył prom należący do Brittany Ferries. Rozkładowe rejsy pasażerskie pomiędzy Francją a Wielką Brytanią nie będą wykonywane przez tego przewoźnika przez przynajmniej trzy tygodnie. Dla pasażerów był to bardzo specyficzny rejs – w jego trakcie nie działały restauracje czy strefa zakupów, a pasażerów poproszono, by w miarę możliwości przebywali w swoich kabinach. Sytuacja taka potrwa przynajmniej do 26 marca. Serwis Roscoff-Plymouth nie jest jedyną czasowo skasowaną przez operatora przeprawą. Zawieszone zostały też połączenia Cherbourg-Poole oraz Saint Malo-Portsmouth. Funkcjonować przestaną także połączenia Portsmouth-Hawr oraz Plymouth-Santander realizowane promem Pont-Aven (statek ten nie będzie wykonywał rejsów przynajmniej do 12 kwietnia). Połączenia pomiędzy Hiszpanią oraz Wielką Brytanią będą realizowane wyłącznie w celu umożliwienia pasażerom powrotu do domów.

 

  • 19 marca, 12:15

Norweski armator Hurtigruten zawiesił funkcjonowanie 14 z 16 swoich jednostek. Przewoźnik zaprzestał obsługę większości tras i utrzymuje obecnie pojedyncze serwisy. Do domów zostało odesłanych 3 tysiące pracowników. Połączenia przybrzeżne nie będą obsługiwane co najmniej do 19 kwietnia, a oferowane przez operatora międzynarodowe rejsy ekspedycyjne pozostaną wyłączone minimum do 28 kwietnia. To kolejne niepokojące informacje, płynące z Norwegii. Kryzys koronawirusowy i wywołane przez niego reperkusje zbiegły się w czasie z rekordowo niskimi cenami za baryłkę ropy (gospodarka Norwegii opiera się w dużym stopniu na produkcji ropy) oraz potężnym osłabieniem korony norweskiej. W ciągu tygodnia liczba bezrobotnych wzrosła w tym kraju o 84 tysiące osób – skok o 128 procent!

 

  • 19 marca, 10:50

P&O Ferries poinformowało, że w ramach walki z koronawirusem wprowadza zasadę, zgodnie z którą jedną kabinę na promie będzie mógł zajmować wyłącznie jeden kierowca pojazdu ciężarowego. Chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa kierowcom, a tym samym o zagwarantowanie ciągłości łańcucha dostaw. Zmiana wchodzi w życie natychmiastowo. Decyzja P&O Ferries została dobrze przyjęta przez działającą w Irlandii organizację transportu drogowego (IRHA), która do powzięcia podobnych kroków wezwała też innych operatorów: Irish Ferries, Stena Line i Brittany Ferries.

 

  • 19 marca, 9:15

W związku z obecnym kryzysem firma DFDS zrewiduje wszystkie prognozy na 2020 r. Armator został zmuszony do zawieszenia niektórych tras i zapowiedział, że choć przez pierwsze miesiące 2020 r. wyniki były zgodne z oczekiwaniami, to w tej chwili realizacja wcześniejszych planów będzie trudna. W związku z tym wcześniejsze perspektywy zostały zawieszone. Nowa prognoza zostanie opublikowana tak szybko, jak to będzie możliwe.

 

  • 18 marca, 12:30

DFDS zawiesza od dziś zmiany załóg na swoich statkach. Decyzja obejmie wszystkie jednostki towarowe oraz kursujące pomiędzy Holandią a Wielką Brytanią statki pasażerskie: King Seaways i Princess Seaways. Dyrektywa będzie miała wpływ na ok. 700 pracowników. Połowa z nich znajduje się obecnie na statkach, a reszta pozostawała i pozostanie w domach. Rozwiązanie takie zostało powzięte ze względów bezpieczeństwa (ograniczenie ryzyka infekcji oraz dalszego rozprzestrzeniania się infekcji), a także uniknięcia problemów podobnych do tych, jakie stały się ostatnio udziałem duńskiej załogi promu Fjordline, gdy nie zezwolono jej na opuszczenie portu Oslofjord. Statek został tam zacumowany po zawieszeniu części rejsów przez Fjordline.

 

  • 18 marca, 11:00

Ok. 70 duńskich pracowników pływających na promie Oslofjord nie otrzymało zgody na zajście na ląd w norweskim porcie Sandefjord. Znajdują się oni wśród 270 pracowników, którzy zostali wysłani przez Fjord Line na przymusowy urlop po tym, jak armator został zmuszony do ograniczenia liczby wykonywanych operacji. Norwegia obecnie nie wpuszcza na swoje terytorium obywateli obcych państw. W tej chwili trwają prace nad rozwiązaniem, które pozwoli duńskiej załodze wrócić do domu.

 

  • 17 marca, 11:30

Firma Color Line ogłosiła w poniedziałek, że 2 tysiące jej pracowników zostanie odesłanych do domów. Zapowiedziano, że na tym prawdopodobnie się nie skończy. Decyzja ta jest podyktowana jest „uziemieniem” dwóch olbrzymich promów, które dla norweskiego przewoźnika pływają na trasie Oslo-Kilonia. Pracownicy będą otrzymywali wynagrodzenie. Na podobne ruchy personalne zdecydowały się też firmy Fjord Line (100 pracowników) oraz Stena Line (950 pracowników), która zawiesiła połączenia na trasie Frederikshavn-Oslo.

 

  • 17 marca, 13:00

Molslinjen od dziś będzie realizował kursy na trasie Aarhus-Odden wyłącznie jednym promem – jednostką Express4. Decyzja duńskiego przewoźnika to reakcja na gwałtowny spadek liczby pasażerów na statkach.

 

  • 16 marca, 18:00

Działająca w Norwegii firma Hurtigruten poinformowała, ze planuje odesłać na urlopy 225 pracowników w związku z kryzysem koronawirusowym. Wcześniej podobnych ruch dotknął już 120 osób - głównie zatrudnionych w biurach przedsiębiorstwa. „To najgorszy kryzys, jakiego my oraz reszta branży turystycznej w Norwegii doświadczyliśmy od wielu dziesięcioleci” - powiedział Daniel Skjeldam z Hurtigruten.

 

  • 15 marca, 15:15

Fjord Line wprowadza od 16 marca istotne zmiany w swoim rozkładzie. Zawieszone zostały połączenia z Hirtshals do Stavanger i Bergen, a także do Lagesund. Zamiast tego dwa razy dziennie będzie realizowane nowe połączenie Hirtshals-Kristiansand. Zmiana będzie obowiązywać od 16 marca przez co najmniej 30 dni.

 

  • 14 marca, 13:00

Stena Line zawiesza z dniem dzisiejszym połączenie promowe Oslo-Fredrikshavn. Ze względu na wprowadzane przez władze państw ograniczenia, nie będzie też funkcjonował serwis pasażerski, gdy chodzi o połączenia pomiędzy Szwecją a Danią. Przewoźnik wydał też komunikat, w którym poinformował, że na razie ruch pasażerski i towarowy na trasie Gdynia-Karlskrona zostanie utrzymany, a promy będą kursowały zgodnie z rozkładem.

 

  • 13 marca, 14:20

Firma DFDS zdecydowała się na zawieszenie jednego z najpopularniejszych połączeń w swojej flocie. Promy na trasie Kopenhaga-Oslo nie popłyną przynajmniej do 1 kwietnia. To reakcja na decyzje władz w Danii i Norwegii, które podjęły daleko idące środki, mające zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Serwis Kopenhaga-Oslo zostanie czasowo wyłączony 16 marca.

 

  • 10 marca, 13:00

Pasażerowie promów przybywających do Polski poddawani są od dziś kontrolom sanitarnym. W ich trakcie sprawdzany jest stan ich zdrowia. Dodatkowo wypełniają karty lokalizacyjne ułatwiające kontakt, gdyby okazało się, że ktoś z podróżujących promem był zakażony wirusem SARS-CoV-2.

 

Więcej informacji: Pasażerowie promów przybywających do Polski poddawani specjalnym kontrolom

 

  • 4 marca, 16:30

Grimaldi Lines wprowadziło nowe zasady dotyczące anulacji rezerwacji na podróż promem bądź zmiany terminu podróży. Przewoźnik, odpowiadając na obecny kryzys, zaprezentował bardziej elastyczne warunki modyfikowania rezerwacji, które obejmują również klientów, którzy nabyli bilety w najtańszej taryfie.

 

  • 29 lutego, 18:05

Pasażerka należącego do Minoan Lines promu Cruise Olympia została przejęta przez służby medyczne w porcie Igumenitsa. Statek płynący do Patras został zmuszony do nieplanowanego zawinięcia w porcie Igumenitsa, gdy u kobiety wystąpiły objawy wskazujące na zakażenie nową odmianą koronawirusa.

 

  • 28 lutego, 17:15

Załoga nowego promu zbudowanego dla Stena Line w Chinach poddana została badaniu stanu zdrowia po dotarciu do celu. Stena Edda została zbudowana w zakładach AVIC Weihai Shipyard, oddalonych o ok. 1,5 tysiąca kilometrów od Wuhan, gdzie wybuchła epidemia choroby wywoływanej przez wirus SARS-CoV-2.

 

PromySKAT


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060