Przegląd promowy 9/2025, a w nim m.in. o próbach morskich z udziałem nowego polskiego promu
16.09.2025

Przegląd promowy 9/2025, a w nim m.in. o próbach morskich z udziałem nowego polskiego promu

W naszym cyklicznym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o pierwszym promie w barwach POLSCA. Statek pod nową polską marką przechodzi już próby morskie.

 

Nowe połączenie promowe pomiędzy Holandią a Norwegią?

Niewykluczone, że już w niedalekiej przyszłości doczekamy się nowego połączenia promowego pomiędzy Holandią a Norwegią. Chcą tego przedstawiciele obu krajów oraz obecnych w tych krajach biznesów. Czy to się uda? Strony wierzą, że tak, a na ich determinację wskazywać ma podpisany właśnie list intencyjny. Wśród jego sygnatariuszy znaleźli się m.in. lokalni politycy z prowincji Groningen, urzędnicy z gminy Het Hogeland czy przedstawiciele firm Groningen Seaports oraz Njordic Ferry Lines. W nadchodzącym czasie przeprowadzone zostaną badania pod kątem opłacalności nowego przedsięwzięcia. Analiza zawierać będzie też omówienie korzyści płynących dla mieszkańców regionów, które połączy nowa trasa. Postulowany serwis promowy miałby objąć porty Eemshaven oraz Arendal,

 

Nowoczesne promy dla firmy Balearia

W stoczni Astilleros Armón w Gijon rozpoczęły się prace związane z budową dwóch nowych katamaranów dla firmy Balearia. Hiszpański armator chce, aby nowe statki obsługiwały połączenie pomiędzy hiszpańskim portem Tarifa oraz marokańskim Tangerem. Nowe statki mają być szybkie (prędkość 26 węzłów, czyli ok. 48 km/h) i ekologiczne. Każdy z nich będzie zasilany wyłącznie energią elektryczną. W ten sposób trasa Tarifa-Tanger stanie się pierwszym „zielonym” korytarzem łączącym Hiszpanię oraz Maroko. Znane są już nazwy nowych katamaranów – zostaną one ochrzczone jako MAROC 2030 oraz ESPANA 2030. Bliźniacze jednostki przyjmą na pokład po 804 pasażerów oraz 225 pojazdów. Zgodnie z planami, mają one wejść do eksploatacji już w 2027 r.

 

Nowy polski prom coraz bliżej

Będzie nazywał się Jantar Unity i już w przyszłym roku przyjmie na pokład pierwszych pasażerów. Tymczasem rozpoczęły się już próby morskie z jego udziałem. Na udostępnionych materiałach podziwiać można też nowy logotyp, który zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami debiutuje przy okazji premiery nowych statków dla polskich przewoźników. Widoczna na Jantar Unity marka POLSCA to efekt współpracy polskich armatorów: PŻB, PŻM oraz EuroAfrica. Budowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej ro-pax, który w rozkładowe rejsy wyruszy już za kilka miesięcy, ma 195 m długości, a na pokład może przyjąć 400 pasażerów. Dysponuje też linią ładunkową o długości ponad 4 tys. m. Po debiucie Jantar Unity kolejne dwa nowoczesne promy z logo POLSCA Baltic Ferries mają dołączać do polskiego operatora, obejmującego wspomniane spółki działające w ramach partnerstwa, w ok. rocznych odstępach. Niewykluczone jest też powstanie czwartego promu zgodnie z zawartą w umowach opcją.

 

Stena Line wciąż wiodącym operatorem w Gdyni

Szwedzka Stena Line triumfowała w rozstrzygniętym w ostatnich tygodniach postępowaniu, którego celem było wyłonienie operatora promowego Publicznego Terminala Promowego w Gdyni. Firma pokonała w konkursie na tzw. Pakiet I konsorcjum firm Unity Line Limited oraz Best Ferries Alliance 1. I to Stena Line będzie głównym użytkownikiem obiektu w latach 2026-2032, gdy chodzi o przyznane pakiety czasowe (sloty) oraz wynajętą powierzchnię terminalową. Nie udało się natomiast wyłonić drugiego przewoźnika, który realizowałby operacje promowe z terminala. Tymczasem z wynikami postępowanie nie godzi się konsorcjum Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, które nie wyklucza podjęcia kroków prawnych. Pomimo złożenia oferty, nie rozstrzygnięto konkursu na tzw. Pakiet II.

 

Modernizacja promów Scandlines

Firma Scandlines rozpoczęła proces modernizacji dwóch swoich promów. Chodzi o jednostki Deutschalnd i Schleswig-Holstein, które poddane zostaną konwersji i w ten sposób zamienią się w promy hybrydowe typu plug-in. W czasie remontu na pokładzie każdego ze statków pojawi się bateria o pojemności 5 MWh oraz instalacja pozwalająca na szybkie uzupełnienie poziomu naładowania akumulatorów (zaledwie 12 minut, aby dojść do pułapu 80 proc.). Po zakończeniu prac blisko 30-letnie promy będą w stanie poruszać się na trasie Puttgarden-Rødby głównie dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej. Inwestycja warta jest ok. 31 mln euro, a statki mają wrócić na trasę łączącą Niemcy i Danię na początku 2026 r.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Groningen Seaports, Balearia, POLSCA Baltic Ferries, trojmiasto.pl, Scandlines


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060