Przegląd promowy 8/2025, a w nim m.in.: nowy prom we flocie Stena Line
18.08.2025

Przegląd promowy 8/2025, a w nim m.in.: nowy prom we flocie Stena Line

W naszym cyklicznym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowoczesnym promie Stena Futura, który niedawno zasilił flotę przewoźnika.

 

Stena Futura już w rękach Stena Line

Do floty Stena Line dołączył kolejny nowy statek. To zbudowana w chińskiej stoczni China Merchants Jinling Stena Futura. Już w połowie września statek ten wejdzie na trasę Belfast–Heysham. To nie koniec zmian we flocie przewoźnika na tej linii, bo już w przyszłym roku do jednostki Stena Futura dołączy kolejny nowoczesny ro-pax – Stena Connecta. Obie nowości na Morzu Irlandzkim to statki serii NewMax. Każdy z nich ma po 147 m długości i dysponuje linią ładunkową o długości 2800 m. Promy przystosowane są do zasilania metanolem, a dodatkowo zostały wyposażone w baterie o pojemności 9 MWh. Nowe promy na trasie Belfast–Heysham przyczynią się do zwiększenia powierzchni ładunkowej na tej linii o 40 proc.

 

Brittany Ferries wzmacnia jedno ze swoich połączeń

Francuska firma Brittany Ferries ogłosiła wzmocnienie jednego z popularnych połączeń w swoim rozkładzie. Chodzi o linię Rosslare-Cherbourg. Firma zapowiedziała, że już od października zwiększy na tej trasie liczbę rotacji z dotychczasowych pięciu do siedmiu. Decyzja taka zapadła w odpowiedzi na ruch grupy Stena Line. Szwedzki przewoźnik zdecydował się bowiem na wycofanie z tej trasy. „Briitany Ferries jest firmą dumną ze swoich możliwości szybkiego reagowania, gdy nadarza się jakaś okazja” - powiedział Christophe Mathieu z Brittany Ferries. „Jestem zadowolony, że możemy potwierdzić zwiększenie naszej podaży na trasie Cherbourg-Rosslare”. Firma Brittany Ferries wystartowała z serwisem Cherbourg-Rosslare w 2021 r.

 

Przetasowania we flocie Tallink

Tallink Grupp sprzedała jeden ze swoich statków. Przewoźnik poinformował, że należąca do niego jednostka cargo Regal Star trafiła do tureckiego operatora Ams Line Shipping. To już kolejna w tym roku transakcja przeprowadzona przez estońskiego armatora. W maju br. Tallink sprzedał prom Star I do Irish Continental Group (firma obsługująca rejsy na Morzu Irlandzkim pod marką Irish Ferries). Z kolei jego flotę ponownie zasilił statek Superfast IX, który pojawił się na trasie Paldiski–Kapellskär. Superfast IX wcześniej wyczarterowany był w ramach umowy długoterminowej do kanadyjskiej firmy. W tej chwili w ramach umów czarterowych Tallink udostępnia innym armatorom promy: Silja Europa, Galaxy i Romantika, która obecnie obsługuje połączenia w Algierii.

 

Wyścig o neutralność węglową. Oni będą pierwsi

Wasaline poinformowała, że stanie się pierwszym na Morzu Bałtyckim armatorem, który osiągnie neutralność emisyjną, gdy chodzi o międzynarodowe kanały żeglugi. Jest to możliwe dzięki osiągniętemu właśnie porozumieniu na dostawy biogazu. Podpisane umowy gwarantują, że w niedalekiej przyszłości Wasaline będzie korzystać wyłącznie z ekologicznych alternatyw. W ten sposób zaplanowany na 2030 r. cel dotyczący neutralności węglowej zdobyty zostaje już teraz. Wśród sygnatariuszy tzw. umowy konsolidacyjnej, która pozwala fińskiemu operatorowi na spełnienie tego kryterium znajdują się poza Wasaline m.in. Stena Line oraz spółka energetyczna Gasum. Jest to porozumienie zgodne z unijnym rozporządzeniem FuelEU, obowiązującym od początku roku. Jego celem jest dekarbonizacja branży morskiej. Ekologicznym paliwem będzie bunkrowany prom Aurora Botnia, który już dziś korzysta z pakietu baterii. Co ciekawe, kilka miesięcy temu podpisana została umowa, dzięki której pojemność jego baterii zostanie zwiększona. Z biegu sprawy zadowolenia nie kryją też przedstawiciele Stena Line. „Dzięki wejściu do projektu promu Aurora Botnia, zyskujemy dostęp do biogazu, który wcześniej był niedostępny dla Stena Line” - powiedział Niclas Mårtensson ze Stena Line.

 

Nie tylko prom. Sycylię i Włochy kontynentalne połączy most

Włoski rząd dał zielone światło na budowę mostu, który połączy Półwysep Apeniński z Sycylią. Inwestycja warta jest ok. 13,5 miliarda euro, a w jej ramach powstanie jednoprzęsłowy most o długości 3666 m. Rozpiętość przęsła wyniesie 3300 m. W momencie oddania konstrukcji do eksploatacji będzie to największy na świecie obiekt tego typu. W ten sposób stałe połączenie zyskają Villa San Giovanni w Kalabrii oraz sycylijska Mesyna. Most będzie wyposażony w sześć pasów ruchu oraz dwa tory kolejowe. Prace mają się rozpocząć w maju przyszłego roku, a koniec budowy zaplanowano na 2032 r.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Brittany Ferries, Tallink, Wasaline, Stena Line, The Guardian, Stena Line


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060