TT-Line
TT-Line
20.02.2023

Przegląd promowy 8/2023, a w nim m.in.: Armatorzy stawiają na Polskę. Ze Świnoujścia pływa już supernowoczesny prom

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowym promie TT-Line, który rozpoczął obsługę połączeń ze Świnoujścia.

 

Finnlines rozwija ofertę na kluczowym szlaku żeglugowym

Połączenia promowe pomiędzy Irlandią a Belgią mocno zyskały na znaczeniu po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Armatorzy stale poprawiają swoją ofertę w tym obszarze. Przedstawiciele Finnlines poinformowali właśnie, że w odpowiedzi na wciąż rosnące zapotrzebowanie klientów na powierzchnię ładunkową, jeśli chodzi o przeprawy pomiędzy tymi krajami, wyznaczy kolejny statek do obsługi tej linii. Już od tego tygodnia (od 23 lutego) na trasie Zeebrugge-Rosslare pojawi się statek Finnpulp, który dołączy do promu Finnwawe. Wspomniane połączenie wystartowało w lipcu 2022 r. i z miejsca stało się ważnym ogniwem łańcucha transportowego pomiędzy północną częścią Europy kontynentalnej a Irlandią. „Dodając drugi statek, umacniamy nasz produkt, by lepiej obsługiwać Irlandię i europejskie rynki” - powiedział Antonio Raimo z Finnlines.

 

CLdN inwestuje w rozwój połączeń na Morzu Północnym

Popularny luksemburski operator logistyczny przyzwyczaił nas do dynamicznego rozwoju swojej siatki połączeń. Firma zrobiła właśnie następny krok i wyczarterowała statek Tunderland, który pomoże w zwiększeniu podaży na trasach obsługiwanych na Morzu Północnym. Jak wyjaśnił armator, pomoże on przede wszystkim we wzmocnieniu oferty pomiędzy Zeebrugge, Rotterdamem oraz brytyjskimi portami. „Zauważyliśmy znaczący wzrost zapotrzebowania na nasze rozwiązania z zakresu logistyki, związane z przewozem ładunków bez nadzoru kierowców i transportem multimodalnym”- powiedział Gary Walker z CLdN. „Ten czarter pozwala nam zwinnie odpowiedzieć na potrzeby klientów oraz umożliwia odkrywanie nowych możliwości w łączeniu Europy kontynentalnej z kierunkami we wschodniej Anglii”.

 

Nowy prom TT-Line w Świnoujściu

Polska jest bardzo ważnym rynkiem dla przewoźników promowych. Coraz śmielej inwestują oni we flotę nowoczesnych promów, które pływają na trasach z/do Polski. Oprócz firmy Stena Line, która swoje nowoczesne i olbrzymie promy typu E-Flexer zdecydowała się umieścić na linii Gdynia-Karlskrona, podobnym tropem poszedł też niemiecki TT-Line. Ze Świnoujścia do szwedzkiego Trelleborga można już popłynąć nowoczesnym i ekologicznym promem Peter Pan. To już kolejny należący do TT-Line statek linii Green Ship, który zadebiutował na trasie z/do Polski. W ubiegłym roku służbę na trasie ze Świnoujścia rozpoczął 230-metrowy, zbudowany w zakładach Nanjing Jinling prom Nils Holgersson. Peter Pan także został zbudowany w Chinach i może się pochwalić podobną specyfikacją. Na jego pokładzie mieści się do 800 pasażerów, którzy mogą korzystać z bogatej i zróżnicowanej oferty restauracji oraz stref relaksu. Na pokładzie tego zasilanego ekologicznym paliwem LNG statku (silniki dual-fuel) zastosowano cały szereg przyjaznych otoczeniu rozwiązań (m.in. system odzysku ciepła, oświetlenie LED czy ładowarki dla samochodów elektrycznych).

 

Viking Grace po dużej modernizacji

Niedawno informowaliśmy o jubileuszu promu Viking Grace, który skończył 10 lat. Z okazji okrągłych urodzin statek przeszedł modernizację. W trakcie zakończonego właśnie remontu na jego pokładzie pojawiły się rozwiązania, które czynią go jeszcze bardziej ekologicznym. Podczas postoju w Odense zainstalowano na nim system Elogrid, który jeszcze bardziej ogranicza zużycie paliwa (przypomnijmy, że prom wyposażony był już w rotor, przez co został dostosowany do zasilania energią wiatrową). Dodatkowo swoje oblicze zmieniły wnętrza statku – wymieniono m.in. ok. 5 tys. m2 wykładziny. „To był czas na konserwację, przebudowę, dopieszczanie statku wewnątrz i na zewnątrz, ale też maszynowni. Grace zasłużyła na tę przerwę, jako że skończyła 10 lat i zdążyła już przewieźć 10 mln pasażerów” - powiedziała Sari Launonen z Viking Line.

 

Stena Line pozostanie tam do... XXII w.

Liverpool to jeden z najważniejszych portów docelowych w siatce połączeń Stena Line, dlatego ostatnie kroki armatora nie dziwią. Szwedzki gigant właśnie osiągnął porozumienie z administratorem portu Birkenhead (w pobliżu Liverpoolu). Na podstawie sygnowanej umowy statki Stena Line będą zawijać do tego ważnego brytyjskiego portu przez kolejne 77 lat – przynajmniej do 2100 r. To kolejna ważna decyzja w ostatnich latach, dotycząca rozwoju połączeń z/do Liverpoolu i rozwoju siatki połączeń na Morzu Irlandzkim. W poprzednich latach Stena Line uruchomiła na trasie Liverpool-Belfast dwa nowe promy typu E-Flexer – jednostki Stena Edda i Stena Embla. „To porozumienie to znak naszego długoterminowego zaangażowania – zarówno, gdy chodzi o port Birkenhead, jak i współpracę z Peel Ports, z którymi zawiązaliśmy bardzo silne partnerstwo” - powiedział szef Stena Line, Niclas Martensson.

 

Kolejne fotoradary „zasypią” polskie drogi

Prawie ćwierć tysiąca nowych fotoradarów pojawi się na polskich drogach w tym roku. Będą to nowoczesne urządzenia – niektóre z nich pozwolą na monitorowanie i rejestrowanie wykroczeń obejmujących nawet kilkadziesiąt pojazdów równocześnie i znajdujących się na różnych pasach ruchu. Są w stanie odróżnić też pojazd ciężarowy od osobowego. Wśród wyłapywanych przez nie wykroczeń znajdzie się m.in.: „jazda na zderzaku”, niedozwolone poruszanie się po buspasie czy jazda pod prąd. Część z rejestratorów zastąpi wysłużone „skrzynki”, ale wiele instrumentów pojawi się w zupełnie nowych miejscach. Zarządzający fotoradarami Główny Inspektorat Transportu Drogowego najwięcej nowych urządzeń, bo aż 21, rozmieści w woj. wielkopolskim. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Finnlines, TT-Line, Viking Line, CLdN, Stena Line, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060