Przegląd promowy 3/2024, a w nim m.in. europejscy armatorzy zamawiają nowe promy na potęgę
11.03.2024

Przegląd promowy 3/2024, a w nim m.in. europejscy armatorzy zamawiają nowe promy na potęgę

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o kolejnych zamówieniach europejskich operatorów na nowoczesne i ekologiczne promy.

 

Dwa nowe ekologiczne promy dla Torghatten Nord

Norweski przewoźnik promowy Torghatten Nord podpisał umowę na dostawę dwóch ekologicznych promów. Nowe jednostki zasilane będą wodorem służyć będą do obsługi połączenia pomiędzy Bodø a Lofotami. Armator wygrał konkurs na obsługę tego połączenia dwa lata temu. Umowa będzie obowiązywała od października przyszłego roku przez 15 lat. Każdy z zakontraktowanych statków będzie miał 120 m długości i będzie mógł zabrać na pokład 599 pasażerów oraz 120 pojazdów osobowych. Nowoczesne ro-paxy zostały zaprojektowane przez biuro Norwegian Ship Design Company i zbudowane zostaną w zakładach Myklebust Verft.

 

Innowacyjne statki popłyną dla Fjord1

Torghatten Nord nie jest jedynym norweskim przewoźnikiem, którego flota w najbliższym czasie zostanie wzbogacona przez nowe promy. Aż cztery nowe statki dla Fjord1 powstaną w tureckiej stoczni Tersan. Będą to jednostki wyjątkowe. Służyć będą bowiem do obsługi pierwszego bezzałogowego połączenia promowego na świecie. Już 1 września 2026 r. mają zacząć służbę na trasie Lavik-Oppedal. Przy czym operacje bez udziału załogi rozpoczną się w 2028 r. Fjord1 otrzymało koncesję na obsługę tej trasy do 2034 r. z możliwością jej przedłużenia o kolejne trzy lata. Wszystkie promy będą oczywiście bezemisyjne, a na pokład będą mogły zabrać 120 pojazdów.

 

Grimaldi Lines wzmacnia jedno z kluczowych połączeń

Popularne połączenie Brindisi-Igoumenitsa, oferowane przez Grimaldi Lines, będzie obsługiwane większym i wygodniejszym promem. Włoski armator postawił na jednostkę Europalink. W trakcie każdej przeprawy może ona pomieścić o 20 proc. więcej pasażerów i o 50 proc. więcej pojazdów ciężarowych niż statek Igoumenitsa, który do tej pory obecny był na tej linii. Grupa Grimaldi oferuje na popularnej trasie łączącej Włochy i Grecję dwie przeprawy dziennie. Europalink, który jest największym pod względem pojemności cargo promem ro-pax na Adriatyku, dołączył do statku Kydon Palace. Europalink został zbudowany w 2007 r. na zamówienie Finnlines. Należy on statków serii Star-class. Znajduje się na nim ponad 200 kabin, a na swój pokład może zabrać 575 pasażerów. 218-metrowy ro-pax dysponuje też linią ładunkową o długości 4200 metrów.

 

Metanol zasili promy pływające pomiędzy Irlandią a Anglią?

Nie od dziś wiadomo, że metanol jest sondowany przez wielu armatorów jako alternatywne paliwo przyszłości, pozwalające na wypełnienie celów związanych z wyeliminowaniem emisji CO2. Wśród promów napędzanych metanolem znajduje się dziś np. Stena Germanica. W przyszłości paliwo to będzie stosowane być może w statkach kursujących na trasach pomiędzy Irlandią Północną a Anglią. Konsorcjum składające się z firm B9 Energy Storage i Net Zero Industry Innovation Centre otrzymało właśnie wsparcie finansowe na rozwój projektu Green Shipping Corridor. Chodzi o badanie możliwości taniej syntezy metanolu w porcie Larne, który następnie wykorzystywany byłby jako paliwo napędzające promy pływające po Morzu Irlandzkim. Projekt realizowany będzie przy współpracy z firmami DFDS Seaways, DFDS Logistics, JG Maritime Solutions, portu Larne oraz Mutual Energy. Zgodnie z założeniami, metanol miałby być pozyskiwany m.in. z dwutlenku węgla gromadzonego przez statki.

 

Spór wokół tunelu pomiędzy Niemcami a Danią

Sąd Pierwszej Instancji Unii Europejskiej oddalił skargi związane z finansowaniem tunelu pod Bełtem Fehmarn, czyli tunelu kolejowo-drogowego, który docelowo ma zapewnić stałe połączenie pomiędzy Niemcami a Danią. Wśród przeciwników od dawna podnoszone są argumenty, że dotowana przez państwo inwestycja jest realizowana z pogwałceniem zasad uczciwej konkurencji. Za finansowanie, budowę oraz przyszłą obsługę tunelu odpowiada publiczna spółka Femern A/S. Tunel będzie miał ok. 19 kilometrów i łączyć duńskie Rødby oraz niemieckie Puttgarden. Sprawa budowy tunelu od lat jest kością niezgody pomiędzy armatorami (szczególnie Scandlines i Molslinjen), którzy w tym regionie obsługują połączenia promowe a inwestorem. Prace budowlane miały się pierwotnie rozpocząć w 2015 r. Ostatecznie wystartowały dopiero w 2021 r. Od tamtego czasu wielokrotnie zmieniały się szacunkowe koszty budowy. Na tę chwilę prognozuje się, że tunel pod Bełtem Fehmarn może pochłonąć nawet ok. 10 mld euro.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Torghatten Nord, Myklebust Verft, Fjord1, Grimaldi Lines, DFDS, Fehmarn Belt


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060