Przegląd promowy 2/2024, a w nim m.in.: Stena Line z nową ofertą na Morzu Irlandzkim
20.02.2024

Przegląd promowy 2/2024, a w nim m.in.: Stena Line z nową ofertą na Morzu Irlandzkim

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in.: Stena Line rusza z dedykowanym przewozom frachtowym połączeniem Liverpool-Dublin.

 

Nowy prom dla Destination Gotland coraz bliżej

Już od dłuższego czasu wiemy, że firma Gotlandsbolaget (Rederi Ab Gotland), właściciel marki Destination Gotland, nosi się z zamiarem zamówienia nowego promu. Już wcześniej armator zaprezentował wizualizację nowego statku, a teraz poinformował o podpisaniu listu intencyjnego z firmą Austal o rozpoczęciu wspólnych działań, które mają zaowocować budową nowoczesnego, zeroemisyjnego katamaranu. Jeśli dalsze prace przebiegać będą zgodnie z harmonogramem, nowy prom, którego koncept nosi nazwę Horizon X, będzie gotowy już w 2027 r. Będzie on mógł zabrać na pokład 1450 pasażerów i ma pomóc w pokryciu rosnącego zapotrzebowania na przewozy pasażerskie pomiędzy Szwecją kontynentalną a Gotlandią. Destination Gotland to firma, która powstała w 1998 r. 100 procent udziałów przewoźnika należy do przedsiębiorstwa Rederi Ab Gotland (do 1999 r. 25 procent udziałów posiadała Silja Line). Jego promy kursują pomiędzy Gotlandią a Oskarshamn i Nynäshamn.

 

Stena Line rozwija ofertę na Morzu Irlandzkim

Klienci frachtowi zyskają dodatkowe możliwości, gdy chodzi o przewóz ładunków przez Morze Irlandzkie. Stena Line uruchomiła nowe w tym regionie połączenie pomiędzy Dublinem a Liverpoolem (Birkenhead). Trasa zainaugurowana została 15 lutego (o 6:30), a do jej obsługi wykorzystywany jest prom Stena Horizon. Jest to już siódme połączenie szwedzkiego przewoźnika w rejonie Morza Irlandzkiego. Stena Line oferuje już przeprawy na liniach: Belfast-Cairnryan, Belfast–Heysham, Belfast–Liverpool, Dublin–Holyhead, Rosslare–Fishguard oraz Rosslare–Cherbour. „Jesteśmy podekscytowani, mogąc zaoferować długo oczekiwaną nową trasę towarową pomiędzy Dublinem a Liverpoolem. Stanowi ona zabezpieczenie kluczowego szlaku handlowego przez Morze Irlandzkie” - powiedział Niclas Mårtensson, szef Stena Line.

 

Marka Seatruck Ferries zniknie z rynku

Popularna na rynku przepraw promowych marka Seatruck Ferries wkrótce zniknie z krajobrazu. To efekt transakcji, do której doszło dwa lata temu. Firma przejęta została wówczas przez grupę CLdN. Statki, które do tej pory pływały z logo Seatruck Ferries, będą kursować w barwach CLdN RoRo. Umowa, na podstawie której CLdN przejął wszystkie udziały w Seatruck Ferries Holding, zawarta została we wrześniu 2022 r. Wcześniejszym właścicielem Seatruck Ferries była Clipper Group. Krok ten znacząco umocnił ofertę luksemburskiego CLdN. Z kolei firma Seatruck Ferries powstała w 1996 r. i szybko stała się jednym z wiodących podmiotów oferujących przewozy cargo w rejonie Morza Irlandzkiego.

 

Smyril Line wzmocni swoją flotę

Firma Smyril Line z Wysp Owczych, specjalizująca się w obsłudze połączeń do Islandii, zamawia nowe promy. Jest to jedna z największych inwestycji w historii armatora. W ramach podpisanej właśnie umowy zbudowane zostaną dwa statki. Każdy z nich będzie miał 190 m długości i będzie dysponował pasem ładunkowym o długości 3300 m. Jednostki ro-ro mają być przygotowane do zasilania ekologicznym metanolem. Budowa odbywać się będzie w chińskich zakładach CIMC Raffles. Nowe statki, które zaprojektowane zostały we współpracy ze znanym biurem Knud E. Hansen, mają być gotowe już w 2026 r. Zasilą wówczas obecną siatkę połączeń Smyril Line. Nowa inwestycja ma pomóc przewoźnikowi w osiągnięciu jednego z celów strategicznych, jakim jest neutralność klimatyczna w 2050 r.

 

Nowe promy dla CMAL. W końcu dobre wieści

Jest szansa, że niekończąca się saga, związana z dostawą nowych promów dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets, dobiegnie niedługo końca. Właśnie rozpoczęły się próby morskie z udziałem promu Glen Sannox. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z aktualnym planem, prom zostanie dostarczony operatorowi w czerwcu 2024 r. Drugi z zamówionych statków – Glen Rosa – powinien być zaś dostarczony w maju 2025 r. Przypomnijmy, że pierwotny termin dostawy nowych ro-paxów ze stoczni Ferguson Marine zakładał, że stanie się to w latach 2018-2019. Od tamtego czasu znacząco wzrósł też budżet całej inwestycji, która miała się zmieścić w kwocie ok. 97 mln funtów. Według najnowszych informacji, koszt budowy zamknie się ostatecznie w kwocie ok. czterokrotnie wyższej. Nowe promy, które będą pływać w barwach Caledonian MacBrayne, będą miały po 102 m długości i będą mogły korzystać z zasilania konwencjonalnym paliwem bądź gazem LNG. Każdy z nowych promów przewiezie 127 pojazdów osobowych oraz 16 pojazdów ciężarowych.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Rederi AB Gotand, Stena Line, CLdN, Smyril Line, CMAL


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060