Na zdjęciu prom W.B. Yeats, czyli jeden z nagrodzonych w tym roku projektów.
Na zdjęciu prom W.B. Yeats, czyli jeden z nagrodzonych w tym roku projektów. Irish Continental Group
19.03.2019

Nagrody Shippax Award 2018 rozdane

W marcu tradycyjnie już przyznano doroczne nagrody Shippax Award. Wśród laureatów nie zabrakło znanych firm i głośnych realizacji. Znalazły się też polskie akcenty.

 

Tegoroczna gala wręczenia nagród Shippax Award odbyła się w czasie konferencji Shippax Ferry Conference 2019. Zorganizowano ją na pokładzie promu Silja Serenade. W tegorocznym spotkaniu udział wzięło ok. 500 delegatów. Jednym z najważniejszych elementów spotkania było ogłoszenie zdobywców Shippax Awards 2018. Nagrodzone zostały najlepsze koncepty nowych promów, innowacje oraz modernizacje.

 

Wśród docenionych znalazł się zbudowany dla Rederi AB Gotland prom Visborg, który triumfował w kategorii: technologia i wzornictwo. Prom w barwach Destination Gotland, który został zbudowany w Chinach z myślą o trasie pomiędzy Gotlandią a kontynentalną Szwecją, jest jednym z najszybszych konwencjonalnych promów napędzanych paliwem LNG. W czasie testów osiągnął on prędkość 31 węzłów (57 km na godzinę).

 

W kategorii koncept promu zwyciężyła najnowsza jednostka Irish Ferries. Zbudowany przez Flensburger Schiffbau-Gesellschaft statek W.B. Yeats dotarł do armatora z opóźnieniem. Doceniono jego elastyczność – prom z powodzeniem może obsługiwać krótkie i dalekie połączenia – a także funkcjonalność, np. oddzielenie strefy przeznaczonej do przewozu pojazdów osobowych oraz ciężarowych, co przekłada się na wzrost poziomu bezpieczeństwa.

 

Za najlepszą przebudowę uznano wydłużenie promu Peter Pan dla niemieckiego operatora TT-Line. Po zakończeniu prac jego powierzchnia ładunkowa wzrosła z 2613 do 3617 metrów, czyli o 38 procent.

 

Doceniono też modernizację (Shippax Retrofit Award) promu Spirit of British Columbia, która przeprowadzona została w zakładach Remontowa Shiprepair. W trakcie prac należący do BC Ferries prom został dostosowany do zasilania paliwem LNG.

 

Statki Tycho Brahe oraz Aurora af Helsingborg, które obsługują połączenie Helsingborg-Helsingør, przyniosły firmie For Sea (w przeszłości HH-Ferries) nagrodę za zarządzanie projektami środowiskowymi. Przypomnijmy, że oba te statki przeszły konwersję, dzięki której stały się pierwszymi na świecie tak dużymi promami elektrycznymi. Są też pierwszymi promami elektrycznymi obsługującymi międzynarodową trasę.

 

Nagrodzono również zaprojektowany przez Multi Maritime i zbudowany w stoczni Tersan Shipyard w Turcji prom Gloppefjord (kategoria: środowisko i innowacje). Statek zbudowany dla Fjord1 nazwany został jednym z prekursorów elektrycznej rewolucji w Norwegii. Jak wyjaśniło gremium przyznające nagrodę, to jest to tak naprawdę pierwszy na świecie prom „zero emission” w pełnym tego słowa znaczeniu. Jak przypomniano, energia elektryczna, w którą zaopatrywana jest ta jednostka, produkowana jest przez elektrownie wodne.

 

Wśród innych statków, które znalazły uznanie i otrzymały nagrody, znalazły się m.in.: Tasmanian Achiever II (technologia ro-ro) czy Celebrity Edge (design i architektura).

Nagrody Shippax Award zostały wręczone po raz pierwszy w 1999 r.

 

 

PromySkat

 

 

Źródło: Shippax Awards


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060