Polferries
Polferries wikipedia.org/ CC BY-SA 3.0/ Brosen
23.01.2023

Przegląd promowy 4/2023, a w nim m.in.: prom Wawel uderzył w nabrzeże w Gdańsku

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o niebezpiecznym zdarzeniu z udziałem promu Wawel.

 

Incydent z udziałem polskiego promu. Jednostka uszkodzona

Do nieszczęśliwego zdarzenia z udziałem polskiego promu doszło w sobotnie przedpołudnie (21 stycznia) przy gdańskim terminalu Westerplatte. Stało się to ok. 11:30, gdy płynący z Nynashamn prom Wawel wchodził do portu. W tym czasie panowały niekorzystne warunki atmosferyczne, a należący do PŻB statek musiał się zmagać z silnymi podmuchami wiatru. W pewnym momencie podczas wykonywania manewrów doszło do uderzenia statku w nabrzeże. W wyniku kolizji uszkodzony został kadłub promu. Na szczęście żadna ze 151 osób, które znajdowały się w tym czasie na pokładzie statku, nie odniosła żadnych obrażeń. Badaniem przyczyn zdarzenia zajmie się teraz Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich. Jednostka została czasowo wyłączona z eksploatacji.

 

25 lat minęło... jak jeden dzień. Baleària świętuje jubileusz

Ten rok będzie wyjątkowy dla hiszpańskiej firmy Baleària. Operator promowy obchodzi w 2023 r. jubileusz działalności. Firma została powołana do życia w 1998 r. (wcześniej znana była pod nazwą Euroline Maritimes) Władze przedsiębiorstwa pochwaliły się, że od tamtego czasu promy z logo Baleària przewiozły 55 mln pasażerów, 13 mln pojazdów osobowych oraz towary, które zajęły w sumie 80 mln m pasa ładunkowego. Firma odnosi dziś sukcesy nie tylko na rynku europejskim, specjalizując się przede wszystkim w wykonywaniu połączeń pomiędzy Hiszpanią a Balearami. Coraz śmielej sobie radzi także na rynku amerykańskim, gdzie pływa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Karaibami. Firma stale inwestuje też w rozwój nowoczesnej i ekologicznej floty. Obecnie posiada flotę ponad 30 statków, które obsługują 25 tras. Zatrudnienie wynosi obecnie ok 1800 osób. W 2021 r. do floty operatora dołączył pierwszy elektryczny statek, Eleanor Roosevelt, inicjując nowy etap w historii firmy.

 

Dwa wodorowe giganty we flocie szwedzkiego armatora?

Firma Rederi AB Gotland (właściciel Destination Gotland) zaprezentowała harmonogram pozyskania dwóch nowoczesnych promów, które mają zrewolucjonizować żeglugę u wschodniego wybrzeża Szwecji. Zgodnie z zapowiedziami, mają to być pierwsze dwa zasilane wodorem duże promy, które będą służyć do przewozu pasażerów oraz towarów. Mowa o statkach Gotland Horizon i Gotland Hydrocat. Pierwszy z nich miałby przyjąć na pokład 1900 pasażerów i 600 pojazdów osobowych, a drugi – 1650 pasażerów oraz 450 pojazdów osobowych. Ten drugi miałby rozwijać prędkość aż 35 węzłów (65 km/h). Firma chce zamówić promy już w 2025 r. Statki miałby dołączyć do floty przewoźnika w 2030 r.

 

Express 5 już wkrótce we flocie Bornholmslinjen

Zbudowany w filipińskim oddziale firmy Austal katamaran Express 5 już niedługo dołączy do floty Molslinjen – pod marką Bornholmslinjen prom będzie obsługiwał połączenia na wyspę Bornholm. Na statku trwają już prace wykończeniowe. Według planów, Express 5 ma zostać oficjalnie przekazany pod koniec lutego br. Potem czeka go długa podróż do Rønne, gdzie przejdzie ostatnie kontrole. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, nowy katamaran mógłby wejść do służby 20 marca br. Na razie sami przedstawiciele Molslinjen ostrożnie podchodzą jednak do tego tematu i nie wykluczają, że start Express 5 ulegnie opóźnieniu. Nie można wykluczyć, że komercyjne rejsy zacznie obsługiwać dopiero po Wielkanocy. Express 5 ma 115 m długości i może przyjąć na pokład 1600 pasażerów oraz 450 pojazdów osobowych (w alternatywnym wariancie - 617 m linii ładunkowej dla pojazdów ciężarowych + 257 pojazdów osobowych). Napędzany jest czterema 16-cylindrowymi silnikami Wärtsila typu dual-fuel.

 

Z Bałtyku na Morze Egejskie

Prom Rosella ma za sobą wiele lat służby dla Viking Line. Niedawno informowaliśmy jednak o sprzedaży tego statku. Fiński przewoźnik przekazał właśnie statek nowemu właścicielowi. Rosella trafiła do Grecji. Na Morzu Egejskim będzie kursować dla firmy Aegean Sea Lines Maritime Company. Zmianie ulegnie też jej nazwa. W nowych barwach i po zmianie flagi będzie obsługiwać rejsy pod nazwą Anemos. Popularny ro-pax został zbudowany w 1979 r. Statek ma 136 m długości i może pomieścić na pokładzie 1700 pasażerów. Ma też pas ładunkowy o długości 720 m. Ostatnia trasa, jaką prom obsługiwał w barwach Viking Line, wiodła z Kapellskär do Mariehamn.

 

Pojazd osobowy jak ciężarówka

Kierowcy korzystający z systemu e-Toll, który od wielu miesięcy jest obowiązkowy także dla pojazdów osobowych, mogą się mocno zdziwić. Jak poinformował Auto-Świat, niektórzy kierowcy pojazdów osobowych, którzy korzystają z aplikacji śledzącej, otrzymują powiadomienia o negatywnej weryfikacji pojazdu – system identyfikuje ich pojazdy jako dużo pojazdy ciężarowe. I to w dodatku takie, które mają najniższą możliwą klasę emisji spalin. To może z kolei oznaczać konieczność zapłaty wysokiego rachunku albo mandatu. W dodatku może się skończyć tym, że w podobnej sytuacji opłaty będą nakładane na użytkownika źle zweryfikowanego pojazdu także za przejazd innymi drogami krajowymi – podobnie jak ma to miejsce w przypadku dużych ciężarówek. Dlatego podobnych powiadomień (przychodzą one drogą mailową) lepiej nie ignorować. Jak wyjaśniają eksperci, błąd należy naprawić, logując się w systemie ipoprawiając dane. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: PŻB, trojmiasto.pl, Baleària, Rederi AB Gotland, Viking Line, Molslinjen, SKAT Transport

 


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060