Prom My Star należący do grupy Tallink
Prom My Star należący do grupy Tallink Jaan Kronberg
04.05.2023

Przegląd promowy 18/2023, a w nim m.in.: o odradzającej się branży. Coraz lepsze wyniki przewoźników

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in.: o znakomitym I kw. dla wielu armatorów. Kolejne miesiące zapowiadają się jeszcze lepiej.

 

Ważne branżowe nagrody rozdane

Pod koniec kwietnia, w czasie dorocznej konferencji Shippax Ferry Conference, odbywającej się tym razem na pokładzie promu Cruise Barcelona, ogłoszono triumfatorów nagród Shippax Awards 2023. Na liście zwycięzców znalazło się wiele uznanych marek. Należący do Tallink prom MyStar został wyróżniony za najlepszy projekt wnętrz. Nagroda Shippax Ro-Ro Technology & Environment Award (rozwiązania technologiczne i służące środowisku) przypadła statkowi Botnia Enabler (armator: Wallenius SOL). Za najlepszą modernizację uznano tę, która została przeprowadzona na statku Smyrna di Levante (Levante Ferries). Zwrócono też uwagę na prom P&O Pioneer (nagroda za najlepszy koncept oraz wydajność). Za najlepszy prom dużych prędkości uznano z kolei statek Aero 1 Highspeed, który pływa w barwach Hellenic Seaways. Nagroda za projekt oraz technologie powędrowała do TT-Line (prom Nils Holgersson). Pływający dla Finnlines nowoczesny statek Finneco I został wyróżniony w kategorii Shippax Ro-Ro Technology & Environment.

 

Viking Line chwali się swoimi wynikami. Jest nieźle!

Fiński Viking Line pochwalił się rezultatami za pierwsze trzy miesiące 2023 r. W I kwartale tego roku armator aż o 59,7 proc. zwiększył obroty. Wyniosły one 93,9 mln euro (wobec 58,8 mln euro w analogicznym okresie roku 2022). Przewoźnikowi udało się też znacząco pomniejszyć stratę operacyjną. Wyniosła ona -0,9 mln euro (rok temu było to -18,1 mln euro). O 70,1 proc. (z 47,2 do 80,4 mln euro) wzrosły przychody przewoźnika związane z przewozami pasażerskimi, a przewozy cargo przyniosły 12,7 mln euro przychodu (10,9 mln euro rok wcześniej). Na promach operatora pojawiło się w I kw. br. 888 725 pasażerów (o ponad 360 tys. więcej niż rok temu). „I kw. tego roku był dobry i daje nam powody do optymizmu, gdy chodzi o roczną prognozę” - powiedział Jan Hanses, szef Viking Line.

 

Tallink z solidnymi wzrostami

Powody do zadowolenia mają także przedstawiciele grupy Tallink. Przewoźnik z Estonii także zaprezentował dane za I kw. 2023 r. Od stycznia do końca marca z usług armatora skorzystało o 45,7 proc. więcej pasażerów niż przed rokiem. O 61,3 proc. wzrosły obroty firmy, osiągając poziom 171,2 mln euro. Wskaźnik EBITDA wyniósł natomiast 27,1 mln euro (rok temu była to strata w wysokości 11 mln euro). Podobnie jak Viking Line, grupie Tallink udało się też poprawić wynik operacyjny. Strata została zmniejszona z 40 mln euro do 5,4 mln euro. „Te wyniki pokazują, że decyzje, które podjęliśmy oraz wykonane kroki były właściwe. Pozwoliły nam kontynuować obrany kurs odbudowy” - powiedział Paavo Nõgene, dyrektor grupy Tallink.

 

Grimaldi Lines mocno inwestuje w modernizację floty

Grupa Grimaldi przeznacza niemałe środki nie tylko na zakup nowych statków, ale także na renowację eksploatowanej floty. W ramach najnowszego programu armator przeznaczy 30 mln euro (prawie 140 mln PLN) na remont promów: Ciudad de Granada, Ciudad de Palma, Volcan de Tijarafe i Volcan del Teide. Pierwszy z wymienionych promów, po wykonaniu prac, wrócił właśnie po czteromiesięcznej przerwie z tureckiej stoczni. W trakcie pobytu w suchym doku wyremontowane zostały silniki główne i pomocnicze statku. Wymienione zostały też powłoki malarskie, a ro-pax wyposażony został w scrubbery.

 

Stena Line szykuje się na świetny sezon

Większość przewoźników liczy na to, że tegoroczne lato, pod względem frekwencji oraz wyników finansowych, będzie doskonałe. I wielu z nich już teraz ma podstawy, by z optymizmem czekać nadejścia wysokiego sezonu. Stena Line pochwaliła się właśnie wysokim wskaźnikiem rezerwacji na niektórych trasach. Szczególnie dobrze sytuacja prezentuje się na liniach Frederikshavn-Goteborg oraz Grenaa-Halmstad. Są to połączenia, z których chętnie korzystają Duńczycy wybierający się na wakacje do Szwecji. W porównaniu z ubiegłym rokiem poziom rezerwacji wzrósł na tych liniach o 29 proc. „Aktualna sytuacja ekonomiczna oraz niski kurs korony szwedzkiej mają wpływ na model podróżowania Duńczyków. Coraz więcej ludzi wybiera Szwecję, zwłaszcza że już teraz można otrzymać więcej za swoje pieniądze. Dotyczy to zwłaszcza gości z Danii” - powiedziała Christina Bromander ze Stena Line. Ostatnie miesiące tego roku także były doskonałe na tych liniach. Od stycznia br. odnotowano na nich 24-procentowy wzrost liczby pasażerów.

 

Zestaw zawisnął na wiadukcie. Niektórzy mówią o cudzie

Do niecodziennego zdarzenia z udziałem ciężarówki doszło w Stanach Zjednoczonych. Pojazd przewożący 20 ton ładunku, przemieszczając się przez Pensylwanię, wywrócił się na jednej z autostrad i uderzył w barierki energochłonne znajdujące się w ciągu wiaduktu, na którym doszło do incydentu. Po staranowaniu zabezpieczeń część towaru wydostała się z rozerwanej naczepy i runęła w dół – na przebiegającą pod wiaduktem autostradę międzystanową. Z kolei sam pojazd „zawisł na włosku”. Kierowca i media zaczęły nawet mówić o cudzie. Mężczyźnie, który prowadził pojazd, poza kilkoma drobnymi zadrapaniami, nic się bowiem nie stało. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Shippax Awards, Viking Line, Stena Line, Tallink, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060