Przegląd promowy 4/2024, a w nim m.in.: o nowym promie na trasie Dover-Calais
26.03.2024

Przegląd promowy 4/2024, a w nim m.in.: o nowym promie na trasie Dover-Calais

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o debiucie nowoczesnego promu w barwach P&O Ferries. Statek przewozi pasażerów oraz ładunki na trasie Dover-Calais.

 

Dwa kluczowe promy Stena Line po modernizacji

Dwa należące do Stena Line promy, służące do obsługi połączeń na Morzu Irlandzkim, zmieniły swoje oblicza. Armator poinformował o modernizacji jednostek Stena Britannica i Stena Hollandica. W trakcie remontu zadbano o strefy gastronomiczne – pojawiły się nowe bary i restauracje. Odnowione zostały też miejsca siedzące w strefie pasażerskiej. Po metamorfozie zwiększyła się też dostępna maksymalna liczba pasażerów, którzy mogą wejść na pokład statków. Postarano się też o poprawę jakości bezprzewodowego internetu. Odnowione zostały również powłoki malarskie na kadłubach. Mają one pozwolić na ograniczenie zużycia paliwa, a tym samym zbliżyć armatora do celu związanego ze znaczącym ograniczeniem emisji CO2 w 2030 r. (względem 2019 r.). Transformacja każdego z promów zajęła 18 dni. Na co dzień statki wykorzystywane są do obsługi połączenia Harwich–Hook of Holland.

 

Ten statek wesprze działalność Stena Line na Morzu Północnym

Niedawno informowaliśmy, że Stena Line uruchomiła nowy serwis na Morzu Irlandzkim. Teraz operator ogłosił, że na uruchomionej w lutym trasie pomiędzy Dublinem a Liverpoolem (Birkenhead), kursować zacznie wkrótce statek Bore Song. Krok ten pozwoli na zwiększenie oferowania na łączącej Irlandię i Anglię linii. Podaż zwiększy się o ok. 30 proc. Obecnie na trasie tej wykorzystywany jest statek Stena Horizon. Bore Song, który obecnie przechodzi modernizację, będzie gotowy w połowie kwietnia. Jednostka oferuje linię ładunkową o długości 3 tys. m.

 

Sukces nowych promów Finnlines

Firma Finnlines pochwaliła się sukcesem związanym z debiutem dwóch nowych promów: Finnsirius i Finncanopus. Pierwszy z nich pływa w barwach fińskiego przewoźnika od września 2023 r., a drugi zadebiutował w lutym br. Dwa statki typu Superstar zastąpiły mniejsze jednostki, a to przełożyło się na doskonałe wyniki. Armator poinformował, że po ponad miesiącu od startu promu Finncanopus liczba pasażerów na trasie Naantali–Långnäs–Kapellskär wzrosła czterokrotnie w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. „Nie możemy być bardziej zadowoleni z ciepłego przyjęcia promów Finnsirius i Finncanopus przez naszych pasażerów. Nie możemy się już doczekać sezonu letniego” - powiedział Marco Palmu z Finnlines. Każdy z nowych promów ma 235 m długości, a na pokład może przyjąć 1100 pasażerów. Na każdym z nich znalazły się 323 kabiny. Długość pasa ładunkowego to 5200 m. Statki zostały zbudowane w ramach wartego 500 mln euro programu inwestycji w rozwój przyjaznej środowisku floty.

 

Nowy prom P&O Ferries już na trasie

19 marca na trasie Dover-Calais pojawił się nowy prom. To należący do P&O Ferries statek P&O Liberte. Dwukierunkowy statek wyposażony jest w napęd hybrydowy. Budowa ro-paxa była elementem jednej z najważniejszych inwestycji P&O Ferries w ostatnich latach. Jej realizacja przełożyła się na poprawę komfortu pasażerów oraz przyczyni się do ograniczenia emisji CO2. Zaprojektowane przez duńskie biuro OSK Design i wybudowane w chińskiej stoczni Guangzhou International Shipyard promy maja po 230 m długości i rozwijają prędkość 20,8 węzła (39km/h). To sprawia, że są największymi i najszybszymi promami dwukierunkowymi na świecie. Cały proces związany z dostawą dwóch nowoczesnych jednostek dla jednej z kluczowych europejskich tras promowych zajął 6 lat i pochłonął 250 mln funtów.

 

Isle of Islay zwodowany

To nie koniec dobrych wiadomości, jeśli chodzi o temat nowoczesnych statków na europejskich wodach. W tureckiej stoczni Cemre zwodowano właśnie nowy prom dla firmy Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL). Isle of Islay jest jednym z czterech powstających w Turcji nowych statków dla szkockiego przewoźnika. Jeśli wszystko przebiegnie bez komplikacji, to nowy prom zostanie dostarczony do Szkocji w październiku tego roku. Jeszcze w tym roku spodziewane jest wodowanie drugiego promu – Loch Indaal. Każdy z czterech nowych promów może przyjąć na pokład 450 pasażerów, 100 pojazdów osobowych oraz 14 pojazdów ciężarowych.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Stena Line, Finnlines, Cemre Shipyard, CMAL


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060