Na zdjęciu należący do Norled prom Ampere, nazywany pierwszym elektrycznym promem na świecie. Czy teraz firma Norled przetrze kolejne szlaki?
Na zdjęciu należący do Norled prom Ampere, nazywany pierwszym elektrycznym promem na świecie. Czy teraz firma Norled przetrze kolejne szlaki? Norled
19.12.2018

Norled zbuduje nowy prom. Będzie zasilany wodorem!

Norled, popularny operator obsługujący połączenia promowe, będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie i nadzór budowy nowego promu. Będzie to szybka jednostka działająca w oparciu o standard „zero emission”. Będzie też wyjątkowa – wszystko z uwagi na sposób zasilania.

 

Firma Norled utrzymuje wysokie tempo, gdy chodzi o wdrażanie nowatorskich rozwiązań. Tym razem nie jest inaczej. Armator kilka lat temu wprowadził na regularną trasę statek, który został okrzyknięty mianem pierwszego w pełni elektrycznego promu na świecie (jednostka Ampere). Teraz firma podpisała umowę na stworzenie promu zasilanego wodorem. Kontrakt został podpisany z podmiotem o nazwie Pilot-E, stanowiącym efekt współpracy pomiędzy państwową firmą Innovation Norway, zajmującą się promocją turystyki czy produkowanych w Norwegii rozwiązań oraz norweską firmą Enova.

 

„Zbudowaliśmy pierwszy na świecie prom elektryczny, a teraz otrzymaliśmy kontrakt na budowę pierwszego na świecie promu zasilanego wodorem - powiedział Sigvald Brevik, dyrektor ds. technicznych w Norled.

 

W rozwój projektu o nazwie Zero Emission Fast Ferry (ZEFF) zaangażowanych jest kilka podmiotów – poza firmą Norled, są to również: Hyon, LMG Marin, Servogear oraz Selfa Arctic. Plany są ambitne - prom ma być gotowy już w 2019 r., a na rynku mógłby się pojawić już w 2020 r. Bezemisyjny statek ma rozwijać prędkość od 25 do 45 węzłów (od 46 do 83 kilometrów na godzinę), a jego zapotrzebowanie na energię ma być o połowę niższe od standardów oferowanych przez obecnie produkowane promy. Zgodnie z wymogami kontraktu, 50 procent energii ma pochodzić z wodoru. Prom będzie mógł być produkowany w różnych konfiguracjach, przewidzianych na różne zapotrzebowanie. W zależności od wersji, będzie mógł przyjąć na pokład od 100 do 300 pasażerów.

 

 

Co ciekawe, wiadomo już na jakiej trasie taki zasilany wodorem prom może się pojawić. Działający w Norwegii organ zajmujący się administracją dróg publicznych, przyznał niedawno firmie Norled kontrakt na obsługę połączenia Hjelmeland-Nesvik-Skipavik w okręgu Rogaland w Norwegii. Zgodnie z zapisami koncesyjnymi, trasa ta musi być obsługiwana promem, który przynajmniej w połowie będzie zasilany wodorem. Kontrakt będzie obowiązywał od 15 kwietnia 2021 do 28 lutego 2031 r.

 

Pilot-E przeznaczy w sumie 110 milionów koron norweskich na sześć innowacyjnych projektów w sektorze morskim.

 

 

PromySkat

 

 

Źródło: Bergens Tidende


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060