Stena Line
Stena Line
04.01.2021

Podsumowanie tygodnia 1/2021, a w nim m.in. o kolejnym nowym promie Stena Line, który dotarł właśnie do Europy

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o kolejnym nowoczesnym promie serii E-Flexer, który w pierwszych dniach stycznia dotarł do Belfastu i już wkrótce rozpocznie obsługę połączeń na Morzu Irlandzkim.

 

Ważne zmiany personalne we Fjord Line

Wywołany przez pandemię kryzys istotnie wpłynął na strukturę zatrudnienia we Fjord Line. Firma nie tylko zmuszona została do redukcji etatów; zmiany dotknęły także kadry kierowniczej. Norweska firma poinformowała, że nowym dyrektorem generalnym przedsiębiorstwa został właśnie Brian Thorsted Hansen. To postać doskonale znana w branży promowej, bo przez wiele lat związana z firmą DFDS (Hansen odszedł z niej w ubiegłym roku). Brian Thorsted Hansen zastąpi we Fjord Line na stanowisku CEO (formalnie od 18 stycznia) Rickarda Ternbloma. "Jesteśmy zadowoleni, że Brian zaakceptował tę ofertę. Ma rozległe doświadczenie w branży – zarówno w zakresie działalności operacyjnej, jak i w zarządzaniu" – wyjaśnił Peter Frølich, prezes zarządu, który wyraził nadzieję, że pod sterami Hansena firma powróci na właściwe tory.

 

Pierwszy prom DFDS już w Rosslare

Początek 2021 r. na długo zostanie zapamiętany w DFDS. Firma wystartowała właśnie z zapowiadanym od wielu tygodni połączeniem pomiędzy Dunkierką a Rosslare. Nowy serwis w ofercie duńskiego armatora został obsłużony przez prom Visby. Uruchomienie trasy łączącej Europę kontynentalną oraz Irlandię jest odpowiedzią przewoźnika na brexit i ma zabezpieczyć siatkę przewozów promowych z/na Wyspy w obliczu nowej sytuacji geopolitycznej. I rzeczywiście, firma DFDS potwierdziła, że przestrzeń ładunkowa na promie, który obsłużył trasę, została w całości wykorzystana przez klientów, którzy - w związku z brexitem i wieloma niewiadomymi - podróżując na Wyspy, zdecydowali się ominąć Wielką Brytanię i skorzystali z nowej opcji.

 

Kłopoty promu Galicia

Należący do Britany Ferries prom Galicia znalazł się w ubiegły weekend w poważnych tarapatach. W nocy z sobotę na niedzielę silny wiatr spowodował zerwanie linii cumowniczej nowoczesnego statku. Trudne warunki atmosferyczne spowodowały, że jednostka dryfowała w głąb portu Portsmouth. W tym czasie załoga starała się odzyskać kontrolę nad olbrzymem. Ostatecznie Galicia wpadła na mieliznę. Z pomocą trzech holowników prom powrócił na swoje stanowisko. Poinformowano, że nikt nie odniósł żadnych obrażeń. Zbudowana w Chinach Galicia pływa na regularnych trasach od grudnia ub. r. Jest to najdłuższy prom, który kiedykolwiek obsługiwał połączenia z/do Portsmouth. Statek serii E-Flexer ma 215 m długości, a na pokład może zabrać 1000 pasażerów oraz 140 pojazdów ciężarowych.

 

Stena Embla już w domu

Tymczasem do Wielkiej Brytanii dotarł inny zbudowany w ramach linii E-Flexer prom. Jest to Stena Embla, która już wkrótce będzie obsługiwała rejsy w ramach siatki połączeń Stena Line. Prom powstał w stoczni AVIC Weihai w ramach kontraktu realizowanego dla Stena RoRo. Stena Embla dotarła do Belfastu 2 stycznia i już wkrótce dołączy do statku Stena Edda. Obie jednostki będą obsługiwać na Morzu Irlandzkim połączenie Liverpool-Belfast. W ramach realizowanego w Chinach kontraktu na dostawy nowoczesnych promów E-Flexer powstanie łącznie dziewięć jednostek, które będą pływać w barwach Stena Line, Brittany Ferries oraz DFDS. Wcześniej w ramach podpisanych umów (wraz ze zrealizowanymi opcjami) dostarczono promy: Stena Estrid, Stena Edda (oba dla Stena Line) oraz Galicia (Brittany Ferries). Oprócz promu Stena Embla, w tym roku do Europy powinien dotrzeć statek Cote d' Opale, który będzie pływał dla DFDS (połączenie Dover-Calais).

 

Nowy statek dla Grimaldi Lines również oficjalnie przekazany

Z nowego nabytku cieszą się już także w Grimaldi Lines. Przedstawiciele włoskiego przedsiębiorstwa odebrali właśnie statek Eco Barcelona. To już drugi gigant ro-ro wyprodukowany dla popularnego armatora w chińskiej stoczni Nanjing Jinling w ramach zamówionej tam linii statków GG5G. Eco Barcelona ma 238 metrów długości i 34 metry szerokości. Dysponuje też pasem ładunkowym o długości 7800 metrów (to przestrzeń pozwalająca na transport ok. 500 naczep). W ramach kontraktu na statki GG5G powstaną nie tylko jednostki dla Grimaldi Lines, służące obsłudze połączeń na Morzu Śródziemnym. Trzy z nich zasilą też flotę Finnlines (firma należy do grupy Grimaldi), która specjalizuje się w obsłudze połączeń na Bałtyku.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: DFDS, Fjord Line, France Bleu, Stena Line, Finnlines, Grimaldi Group


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060