PŻB
PŻB
11.07.2023

Przegląd promowy 26/2023, a w nim m.in.: gwiazdy światowego formatu na polskim promie

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o tym, kto gościł na pokładzie polskiego promu Nova Star.

 

Gwiazdy na polskim promie

Niedawno w internecie zadebiutował kręcony m.in. w Polsce odcinek bardzo popularnej serii „The Grand Tour”, którego gwiazdami są: Jeremy Clarkson, James May i Richard Hammond. Słynni dziennikarze, którzy wcześniej stali za sukcesem serii „Top Gear”, przemierzając polskie drogi, odwiedzili m.in. Gdańsk czy Kraków. Do Polski przybyli ze Skandynawii na pokładzie statku Polferries. Planowanie ich nowej przygody odbywało się na pokładzie nowoczesnego promu Nova Star. Przypomnijmy, że ro-pax ten został wyczarterowany przez PŻB od singapurskiego przedsiębiorstwa ST Engineering Marine i od 2018 r. obsługuje połączenie Gdańsk-Nynäshamn. Zbudowana w 2011 r. jednostka ma 161 metrów długości, a na pokład może zabrać 1215 pasażerów. Dysponuje też linią ładunkową o długości 2790 metrów (1575 dla pojazdów ciężarowych oraz 1215 dla pojazdów osobowych). Podróżujące nią osoby mogą spędzić czas w bardzo komfortowych warunkach. Odcinek „Eurocrash”, w którym Brytyjczycy zaczynają swoją wyprawę na promie Nova Star, można oglądać na platformie Prime Video.

 

P&O Ferries wydłuża czarter kluczowych statków

Firma P&O Ferries jeszcze przynajmniej trzy kolejne lata będzie eksploatować dwa popularne statki Norsky i Norstream. Przewoźnik zdecydował się właśnie na wydłużenie długoterminowej umowy czarterowej, zawartej z właścicielem jednostek, firmą Bore. Dzięki temu porozumieniu zabezpieczona została realizowana przez P&O Ferries obsługa połączeń pomiędzy Europą kontynentalną a Wielką Brytanią. Wymienione statki kursują na co dzień na trasach Zeebrugge-Teesport oraz Zeebrugge-Tilbury. Wśród towarów, które najczęściej przewożone są na tych trasach, znajdują się: artykuły chemiczne, wino, woda mineralna i towary konsumpcyjne.

 

Szwedzki port z dofinansowaniem na inwestycje

Na dodatkowe środki w ramach unijnego wsparcia z programu CEF (Connecting Europe Facility) może liczyć port w Trelleborgu. Wraz ze swoim partnerem, portem w Rostocku, otrzymał on wsparcie w wysokości 141 mln koron szwedzkich (53 mln PLN). Z tego 94 mln koron szwedzkich (35 mln PLN) mają zostać przeznaczone bezpośrednio na inwestycje realizowane w Trelleborgu. Będą one wydatkowane na projekt Rail-IT-MoS. Wykorzystane zostaną m.in. na dokończenie budowy dróg (położenie asfaltu) przy wschodnim nabrzeżu, instalacje elektryczne czy infrastrukturę IT. Jest to już piąty realizowany obecnie w Trelleborgu projekt z unijnym dofinansowaniem. Port posiada bezpośrednie połączenie promowe ze Świnoujściem.

 

DFDS podmienia porty na jednym ze szlaków

Nie do Sheerness, jak do tej pory, ale do położonego nad Tamizą Tilbury będzie zawijał statek Botnia Seaways w ramach realizowanego z Calais serwisu towarowego (transport naczep bez kierowców). Do podjęcia takiej decyzji skłoniły władze DFDS oczekiwania klientów oraz przeprowadzona przez firmę ankieta. Rejsy będą się odbywać sześć razy w tygodniu (w każdym kierunku).

 

Tallink podsumowuje ostatnie miesiące

Grupa Tallink zaprezentowała dane za cały czerwiec II kw. 2023 r. W minionym miesiącu firma przyjęła na pokłady swoich statków 592 tys. pasażerów (spadek o 1,3 proc., czyli ok. 8 tys.). O 24,9 proc. - do 27 738 spadła z kolei liczba przewiezionych ładunków cargo. Z kolei w całym II kw. liczba pasażerów spadła z 1,55 mln do 1,54 (wynoszący 0,7 proc. spadek). Z kolei od kwietnia do czerwca liczba przetransportowanych ładunków cargo wyniosła 85 359 jednostek (to o 22 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego). Jak tłumaczą przedstawiciele grupy Tallink, nieco słabsze wyniki są rezultatem przetasowań we flocie. Część statków została wyczarterowana do innych podmiotów. Wśród nich znajdują się promy Galaxy i Silja Europa, które w II kw. roku ubiegłego przewiozły w sumie 250 tys. pasażerów. „Z zadowoleniem potwierdzamy, że w II kw. 2023 r. nasza aktywność wciąż się odbudowuje” - powiedział Paavo Nõgene, szef grupy Tallink.

 

Kolejne fotoradary „zasypią” polskie drogi

Prawie ćwierć tysiąca nowych fotoradarów pojawi się na polskich drogach w tym roku. Będą to nowoczesne urządzenia – niektóre z nich pozwolą na monitorowanie i rejestrowanie wykroczeń obejmujących nawet kilkadziesiąt pojazdów równocześnie i znajdujących się na różnych pasach ruchu. Są w stanie odróżnić też pojazd ciężarowy od osobowego. Wśród wyłapywanych przez nie wykroczeń znajdzie się m.in.: „jazda na zderzaku”, niedozwolone poruszanie się po buspasie czy jazda pod prąd. Część z rejestratorów zastąpi wysłużone „skrzynki”, ale wiele instrumentów pojawi się w zupełnie nowych miejscach. Zarządzający fotoradarami Główny Inspektorat Transportu Drogowego najwięcej nowych urządzeń, bo aż 21, rozmieści w woj. wielkopolskim. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: PŻB, P&O Ferries, Port of Trelleborg, Tallink, DFDS, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060