Grimaldi Group
Grimaldi Group
17.07.2023

Przegląd promowy 27/2023, a w nim m.in.: nowe promy Grimaldi Lines już na trasie

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o kolejnych nowoczesnych i ekologicznych statkach Grimaldi Lines, które rozpoczęły właśnie obsługę połączeń pomiędzy Włochami a Grecją.

 

Promy Destination Gotland zasilane będą wodorem?

Przedsiębiorstwo Gotlandsbolaget, które jest właścicielem marki Destination Gotland, rozpoczęło strategiczną współpracę z firmą H2 Green Steel (H2GS). Celem tej kooperacji jest sondowanie możliwości zbudowania infrastruktury służącej do produkcji ekologicznego wodoru, służącego do zasilania w przyszłości ekologicznych promów Destination Gotland. Najbliższym celem jest przygotowanie studium wykonalności. Armatorowi zależy na czasie, bo już w najbliższej przyszłości chce posiadać promy zasilane tym rodzajem paliwa. Pierwszy z nich miałby wyruszyć w trasę najpóźniej w 2030 r. Prace nad rozwojem dwóch takich ekologicznych statków już trwają. Gotlandsbolaget szacuje, że będzie potrzebował ok. 20 tys. ton wodoru rocznie, aby móc w całości realizować ekologiczne operacje pomiędzy Gotlandią a Szwecją kontynentalną.

 

Scandlines cieszy się ze wzrostów

Firma Scandlines zamknęła rok 2022. Jej przedstawiciele nie kryją zadowolenia z osiągniętych rezultatów i szybkiej odbudowy branży po latach pandemii. Sam tylko przychód z dwóch obsługiwanych przez Scanlines połączeń pomiędzy Danią a Niemcami (Puttgarden-Rødby oraz Rostock-Gedser) wzrósł w ub. r. do poziomu 363 mln euro (o 40 proc. więcej niż rok wcześniej). Kwota ta zawiera obroty ze sprzedaży detalicznej na pokładach oraz cateringu. W sumie w całym okresie rozliczeniowym obroty wyniosły 463 mln euro wobec 328 mln w roku 2021. To zasługa zwiększonego ruchu pojazdów osobowych, wzrostu wolumenu cargo oraz poprawy obrotów w sklepach na pokładach statków. Wskaźnik EBITDA wzrósł ze 128 mln do 185 mln euro. Zysk po opodatkowaniu wyniósł z kolei 124 mln euro (w ub. r. było to 61 mln euro).

 

Prom Artemis zmienia właściciela. Z Malty do Hiszpanii

Jeszcze niedawno służył pasażerom podróżującym pomiędzy Maltą a Sycylią. Zbudowany w 1999 r. statek Artemis zmienia teraz właściciela i kurs, ale pozostanie na Morzu Śródziemnym. 96-metrowy katamaran, który należał do Ponte Ferries, przeszedł w ręce Förde Reederei Seetourist FRS. W nowych barwach będzie obsługiwał przeprawy pomiędzy Hiszpanią a Marokiem. W tej chwili prom przechodzi modernizację na Malcie. Po jej zakończeniu, już pod nową nazwą Poniente Jet, przyjmie na pokład 640 pasażerów, 180 pojazdów osobowych oraz 18 pojazdów ciężarowych.

 

Nowe statki Grimaldi Lines już na trasie

Grupa Grimaldi może już korzystać z potencjału oferowanego przez następne nowoczesne statki typu GG5G (Grimaldi Green 5th Generation) . Dwie kolejne jednostki tej klasy zadebiutowały niedawno w ruchu komercyjnym na trasie pomiędzy Włochami a Grecją. Chodzi o zbudowane w chińskich zakładach Jinling statki Eco Catania i Eco Malta, które połączyły porty w Wenecji, Bari i Patras. Każdy z nich ma 238 m długości i dysponuje pasem ładunkowym o długości aż 7800 m. Ich prędkość to blisko 21 węzłów (38 km/h). Dzięki ich możliwościom na wspomnianej trasie udało się zastąpić cztery mniejsze statki typu Eurocargo. „Nasze statki z ich niesamowitą wydajnością operacyjną i środowiskową rewolucjonizują żeglugę krótkiego zasięgu w Europie” - pochwalili się przedstawiciele Grimaldi Lines przy okazji debiutu namłodszych przedstawicieli floty.

 

Oferowanie na popularnych trasach wraca do normy

Wielu przewoźników po latach posuchy spowodowanej pandemią COVID-19 dostosowuje swoje rozkłady do oczekiwań rynku. Tak jest m.in. z firmą Viking Line oraz jej flagowymi połączeniami do Tallinna. Firma mówi otwarcie o powrocie do normalności. Tego lata armator z Finlandii podwoił oferowanie na trasach do stolicy Estonii. Na trasie tej, poza ro-paxem Viking XPRS, pasażerów oraz ładunki przewożą już także promy Gabriella i Viking Cinderella. W ten sposób operator oferuje trzy kursy dziennie do Tallinna, a tym samym symboliczny powrót do czasów sprzed pandemii. Armator zwrócił też przy okazji uwagę, że przez ostatnie lata zmieniły się nieco zwyczaje pasażerów, którzy coraz częściej decydują się na rezerwację rejsu w ostatniej chwili. Zaproponowany letni i elastyczny rozkład rejsów jest ukłonem w ich stronę.

 

Polacy nie chcą tych zmian zmiany. „Nie” dla zakazu sprzedaży spalinówek

Forsowane na szczeblu unijnym zmiany, związane z wprowadzeniem zakazu sprzedaży pojazdów spalinowych od 2035 r., nie wszystkim się podobają. Do zagorzałych przeciwników tej rewolucji należą Polacy. Opublikowane niedawno wyniki sondażu jasno wskazują, że aż 76 proc. nie chce słyszeć o takim zakazie. Odsetek entuzjastów to zaledwie 15 proc. 8,6 proc. biorących udział w ankiecie nie wyraziło swojego zdania na ten temat. Warto nadmienić, że przegłosowane niedawno w Parlamencie Europejskim zmiany nie przypadły do gustu także Niemcom. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Gotlandsbolaget, Scandlines, Ponte Ferries, FRS, Grimaldi Lines, Viking Line, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060