DFDS
DFDS
14.04.2020

Podsumowanie tygodnia 15/2020, a w nim m.in. o testach nowego statku we flocie DFDS

W naszym cotygodniowym przeglądzie (w tym tygodniu, z uwagi na święta, wyjątkowo we wtorek) w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in.: o decyzji firmy Stena Line, która zdecydowała się na skasowanie kolejnego połączenia promowego.

 

  • Ambitne plany CMAL

Popularny szkocki przewoźnik promowy zaprezentował plan działania na najbliższe lata. Dotyczy on inwestycji, które mają zostać w tym okresie zrealizowane przez armatora. Trzeba przyznać, że to wizja dość ambitna. CMAL (Caledonian Maritime Assets) zamierza do końca marca 2023 r. zamówić trzy nowe promy, a także podjąć się ważnych inwestycji infrastrukturalnych w portach. Ten proces już się zresztą rozpoczął. W ostatnich dniach firma podpisała kontrakty na budowę zautomatyzowanej instalacji do bunkrowania promów LNG.

 

  • Znika kolejne ważne połączenie Stena Line

Rozkład rejsów firmy Stena Line może zostać uszczuplony o kolejne ważne połączenie. Szwedzki przewoźnik kasuje trasę Trelleborg-Sassnitz. W połowie marca, ze względu na ograniczenia spowodowane pandemią COVID-19, serwis ten został czasowo zawieszony. Wiele jednak wskazuje na to, że połączenie pomiędzy Szwecją a Niemcami nie zostanie już przywrócone. Trasa istniała przez 111 lat, a rocznie korzystało z niej ok. 300 tysięcy pasażerów. W ostatnim zasie występowała jednak tendencja spadkowa, gdy chodzi o ruch na tej linii. Po zamknięciu połączenia w ofercie Stena Line pozostaną dwie inne trasy łączące Szwecję i Niemcy: Trelleborg-Rostock oraz Goteborg-Kilonia. Likwidacja trasy Trellbeorg-Sassnitz jest już kolejną tak radykalną decyzją podjętą w ostatnim czasie przez władze Stena Line. Wcześniej firma zrezygnowała z trasy Frederikshavn-Oslo.

 

  • Balearia ze świetnymi wynikami w 2019 r

Firma Balearia zaprezentowała oficjalne wyniki za ubiegły rok. Hiszpański operator pochwalił się wzrostem obrotów – do poziomu 452 milionów euro (wzrost o 19 procent). Wskaźnik EBITDA także urósł o 19 procent, osiągając pułap 84 milionów euro, a zysk netto zamknął się w kwocie 29 milionów euro (więcej o 5 procent). W całym 2019 r. armator przewiózł 4,48 miliona pasażerów, 1,06 miliona pojazdów osobowych oraz wypełnił towarami 6,11 miliona metrów linii ładunkowej. Wiadomo, że w tym roku osiągnięcie takich wyników nie będzie właściwie możliwe. Dlatego już teraz firma ograniczyła wypłatę dywidend, co ma wzmocnić sytuację firmy w obliczu pandemii.

 

  • DFDS testuje nowy statek

Już niedługo do floty DFDS dołączy kolejny olbrzym służący do przewozu ładunków. Flandria Seaways (według nieoficjalnych jeszcze informacji tak właśnie zostanie ochrzczony prom) jest już piątym z serii gigantów ro-ro zbudowanych dla duńskiego przewoźnika w Chinach. Właśnie rozpoczęła się faza testów, która ma jednak nieco inny przebieg, niż miało to miejsce w przypadku czterech poprzednich statków. „To dużo większe wyzwanie niż do tej pory. Np. czteroosobowa załoga, która przebywa na pokładzie, musi najpierw przejść kwarantannę w wybranym przez władze hotelu w Yangzhou” - powiedział Jens Peter Baltersen z DFDS. Nowy gigant ro-ro zbudowany dla DFDS w Chinach ma 235 metrów długości i linię ładunkową o długości 6700 metrów.

 

  • Eckero Line zwiększa możliwości przewozowe pomiędzy Finlandią a Estonią

Na trasę po długiej przerwie powrócił prom Finbo Cargo. Oznacza to znaczące zwiększenie możliwości przewozowych proponowanych przez Eckero Line. Statek pozwolił operatorowi na podwojenie oferowania, gdy chodzi o transport ładunków cargo. Statek Finbo Cargo był wyłączony z eksploatacji przez 10 tygodni. Powrót jednostki jest kluczowy ze względu na panującą sytuację. Dodatkowe rejsy na trasie Helsinki-Tallinn pozwalają na zagwarantowanie łańcucha dostaw na jednej z kluczowych tras na Bałtyku.

 

  • Kryzys koronawirusowy trwa

Przypominamy, że bieżące informacje na temat sytuacji w branży promowej, związanej z rozprzestrzenianiem się nowego rodzaju koronawirusa, można śledzić w specjalnym, aktualizowanym raporcie w serwisie PromySKAT. Na bieżąco przytaczamy w nim komentarze ekspertów, śledzimy zmiany w połączeniach oraz przyglądamy się konsekwencjom, jakie przynosi obecny kryzys.

 

 

 

PromySKAT

 

 

Źródło: CMAL. Stena Line, Balearia, DFDS, Eckero Line


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060